Betaalprovider Mollie verkrijgt 90 miljoen aan groeigeld van TCV. Deze Amerikaanse investeerder stapte in het verleden al vroeg in bedrijven als Facebook, Airbnb, Netflix en Spotify. Voor juridisch advies deden de partijen een beroep op De Brauw Blackstone Westbroek en Stibbe.
Met de investering van 90 miljoen euro neemt Technology Crossover Ventures (TCV) een minderheidsbelang in Mollie. Met het geld wil het fintech-bedrijf meer landen betreden en de ontwikkeling van nieuwe producten. Volgens het FD is Mollie nu de best gefinancierde Nederlandse fintech na Adyen. De waardering van Mollie stijgt na de investering tot boven een miljard euro, wat van het bedrijf een zogenoemde ‘unicorn’ maakt.
De Brauw stond Mollie bij met M&A- en fiscaal advies. Het team werd geleid door partner Arne Grimme en bestond verder uit Rutger van Boxtel, Myrthe van der Klei, Max van Geest en Bojana Prlja. Fiscaal advies was afkomstig van Henk van Ravenhorst.
Aan de zijde van TCV stond een Nederlands team van Stibbe, geleid door partner Björn van der Klip en verder bestaande uit Jeroen Smits, Marc Habermehl, Casper Driever, Frederike de Meulemeester, Rutger van Asbeck, Charles Sturm, Roderik Vrolijk en Soeradj Ramsanjhal.
Ondernemer Adriaan Mol (foto) richtte Mollie in 2004 op. Tot 2019 financierde het – winstgevende – bedrijf de eigen groei. Mollie biedt online betaaldiensten aan mkb-ondernemingen en vooral aan webwinkels. Inmiddels heeft het bedrijf bijna 100.000 klanten in heel Europa en verwerkt het per jaar circa 10 miljard euro aan transacties. Ter vergelijking: Adyen – dat zich vooral op grote bedrijven richt – verwerkt op jaarbasis 250 miljard euro aan transacties. Vorig jaar haalde Mollie voor het eerst 25 miljoen euro aan investeringsgeld op, waarmee werd uitgebreid naar Duitsland en Frankrijk.
De snelheid waarmee nieuwe klanten aan de slag kunnen met de betaaldienst, is altijd een grote plus geweest, zo zegt Mol tegen Emerce. “Binnen vijftien minuten zijn ze gereed om betalingen te ontvangen.” Na de corona-uitbraak sloten bovengemiddeld veel horecabedrijven die wilden gaan bezorgen zich aan.
Over de groeiplannen van het bedrijf zegt de oprichter tegen Emerce: “We willen de most loved financial van Europa worden. Het nieuwe geld gebruiken we om in korte tijd in meerdere Europese landen te starten. Vorig jaar lanceerden we in Duitsland en dat gaat heel goed. Met andere landen hebben we geen haast, maar de concurrentie noopt wel tot vaart. We spelen nu mee met grote partijen als Adyen, Braintree en Stripe. Je moet echt goed zijn om relevant te zijn.”