AKD en Linklaters hebben juridisch advies gegeven bij een nieuwe Nederlandse overname voor de Mediahuis Groep. Het Belgische mediabedrijf koopt de Noord-Nederlandse kranten van de Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC mediagroep), zo maakte Mediahuis maandag bekend.
In 2015 betrad Mediahuis de Nederlandse dagbladenmarkt met de overname van NRC Media, in 2017 gevolgd door de Telegraaf Mediagroep en Groep Limburg. Nu heeft Mediahuis een principeakkoord bereikt met NDC-aandeelhouders FB Oranjewoud en JM Fonds.
NDC is nu nog het grootste onafhankelijke mediabedrijf in Noord-Nederland. Het bedrijf is uitgever van de regionale kranten Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant en het Friesch Dagblad, evenals tientallen lokale nieuws- en weekbladen. De overname door Mediahuis bezorgt NDC meer digitale en commerciële slagkracht, zeggen de betrokken partijen.
Een overnameprijs is niet bekendgemaakt. De overname is nog onder voorbehoud van goedkeuring door de mededingingsautoriteit ACM.
Dealteams
Verkopers FB Oranjewoud en JM Fonds deden voor juridisch advies een beroep op AKD. Partner Lennart Crain begeleidde de deal en leidde het team bestaande uit Erwin Rademakers, Nancy Matos, Philip Brink, Mark van Kippersluis, Joost Houdijk, Robbert Jaspers, Henrike van de Laar, Fleur Folmer, Suzanne Bos, Frenk Huisman, Floris van Westrhenen, Robert Jean Kloprogge, Marjolein Dieperink, Remco Bosveld en Marinke Bonnier.
Mediahuis werd – net als bij de overname van de Telegraaf Mediagroep – bijgestaan door Linklaters in Amsterdam en Brussel. Het Amsterdamse team bestond uit partner Jan Willem de Boer (lead), Gijs Smit, Tom Reker, Oscar Tuin, Bas van Niekerk, Jos van Boeijen, Jill Reijnen Husagic en Esmé Mather, aangevuld met de Brusselse collega’s Lodewick Prompers, Sari Corrijn, Tom de Coster en Richard Steppe.
Geen handdruk, maar elleboog
Volgens een statement van Mediahuis en NDC zal de overname beide partijen verder versterken. ‘Zo sluit de geografische dekking van NDC goed aan bij de overige activiteiten van Mediahuis in de Nederlandse markt en zijn de NDC-merken een verrijking voor het Mediahuis-portfolio,’ zo vermeldt het persbericht.
Volgens AKD-partner Lennart Crain gaat NDC met de overname ‘een duurzame toekomst’ tegemoet. De signing verliep volgens hem in deze coronatijden iets anders dan gebruikelijk: “Het was een mooie uitdaging voor alle betrokkenen om met inachtneming van alle coronamaatregelen deze transactie tot een goed einde te brengen. Dus geen handdruk bij de signing, maar de elleboog heeft het startschot gegeven voor een nieuwe toekomst voor beide partijen.”
Meer deals en OverFusies-nieuws: