Het kan u nauwelijks ontgaan zijn: tien dagen geleden ging in het oude Hirsch gebouw in Amsterdam de nieuwe Apple store op het Leidsplein onder luid gejuich van fans en eigen personeel open.
We kunnen in ieder geval uit de geschiedenis leren dat sommige bedrijfstakken vergaan en er weer andere nieuwe voor in de plaats komen. In het Hirsch gebouw huisde een van de meest prestigieuze winkels van Amsterdam. Een soort luxe Bijenkorf voor met name haute-couture damesmode, naar model van de eerste Parijse warenhuizen. Die winkel in dat gebouw gaf de toenmalige klanten destijds net zo’n kick van vooruitgang en vernieuwing als Apple dat nu doet.
In het Hirsch gebouw heeft daarna nog lange tijd Baker & McKenzie (toe nog Caron & Stevens) gezeten. Het was de tijd dat cliënten nog graag bij je langskwamen en dat parkeren in Amsterdam niet het grootste probleem was. De rechtbank ging echter verhuizen naar de Parnassusweg en de kantoren verhuisden mee. Zo ontstond de Zuid-As.
‘Ontwrichtend’ product
Als je het op de keeper beschouwt is de Apple Store in Amsterdam idioot groot voor het product dat ze aanbieden. Alleen al de begane grond van het gebouw zou meer dan voldoende zijn geweest voor de Ipads, Iphones en bijbehorende gadgets.
Maar het gaat ze om de uitstraling. En het laat ook zien dat een ‘gewone’ p.c. kopen eigenlijk niet meer kan. Er moet een ‘verhaal’ bij het product en het moet features hebben die de producten cool maken. Dat Apple mede op deze wijze haar producten tot zulke ‘collectors items’ heeft weten te maken, is natuurlijk heel knap. Het personeel is trots op hun designproduct – dat overigens naar het schijnt niet helemaal zo koosjer geproduceerd wordt.
Wat de opening van de Apple store ook laat zien, is dat bepaalde industrieën verdwijnen waar andere industrieën verschijnen. Dat is het gevolg van zogenaamde ´disruptive technologies´, ontwrichtende technologieën en producten.
Een ontwrichtend technologie of product maakt een vorige technologie of product overbodig. Zoals de CD dat was voor de langspeelplaat en de daarbij behorende industrie (pick-ups of draaitafels). In een paar jaar tijd was deze industrie verdwenen. Het gerenommeerde bedrijf Kodak ging onlangs failliet; geen business meer voor het ouderwetse fotorolletje.
Ontwrichtende producten in de advocatuur
Is het denkbaar dat dergelijke ontwikkelingen, die vooral vanuit een technologische hoek komen, de markt van de advocatuur gaan ontwrichten? Wat als je een juridisch probleem kunt inspreken op een zoekmachine en het goede antwoord zo gegeven wordt?
In de hoop dit ‘ontwrichtings-spook’ te vermijden, zijn advocaten zich de laatste jaren nog meer gaan verdiepen in gespecialiseerde kennis. Maar als het nu geen ´spook´ is, maar meer een kwestie van tijd? Stel dat ook die hoog gespecialiseerde kennis vroeg of laat goed en gratis beschikbaar komt? Gaat het ‘ontwrichtings-spook’ dan ook aan de Zuid-As fundamenten rammelen? Of zal het zo’n vaart niet lopen?
Mijn boek ‘Yoga in je Toga’ kwam eind 2010 uit. Dit boek handelt met name over trends die de advocatuur de komende 5-10 jaar zullen gaan beïnvloeden. Onlangs vroeg iemand mij of ik naar aanleiding van dit boek in 2012 inmiddels al last had van ‘voortschrijdend inzicht’. Ik kon alleen maar zeggen dat een aantal zaken en trends die ik had geschetst nog sneller dichterbij waren gekomen dan ik had gedacht.
Mijn tip van de dag: ga vooral eens door de Apple store op het Leidseplein wandelen en kijk dan eens met die ervaring naar uw eigen kantoor. Wat staat u te wachten en wat kunt u er aan doen? Ik wens u namelijk toe dat u een potentieel nieuwe huurder van het Hirsch gebouw zou kunnen zijn, en niet dat u een slachtoffer wordt van een ´disruptive industry´.
Christ’l Dullaert, Le Tableau, Twitter @letableau