Volgens een eerder bericht op deze website blijkt op basis van door Randstad uitgevoerd onderzoek dat Britse advocaten acht dagen per week werken, ze tijdens vakantie en in het weekend veel met werk bezig zijn, ze stress ervaren en slaapproblemen hebben. Dat klinkt allemaal niet best.
Door Max Wohlgemuth Kitslaar, Maxmundo
Het is een bekend gegeven dat mensen taaier zijn en tot meer in staat dan ze zelf wellicht in eerste instantie voor mogelijk houden. Een flink deel van ‘kunnen’ zit natuurlijk tussen de oren. De discussie tussen enerzijds werkgevers die doelen stellen en anderzijds werknemers over de haalbaarheid van die doelen, is ook niet van gisteren.
Wat echter in deze discussie een ondergeschoven kindje dreigt te worden – of al is – is het uitgangspunt dat de werkgever de verantwoordelijkheid heeft om advocaten tegen zichzelf in bescherming te nemen en te voorkomen dat er té hard gewerkt wordt. Met andere woorden: de verantwoordelijkheid om realistische deadlines te stellen aan klantwensen, zodat deze wensen niet ten koste van zijn eigen mensen gaat. Net zoals een voetbaltrainer zijn spelers hoort te beschermen tegen overbelasting, zo hoort een baas zijn mensen te beschermen tegen al te vergaande grillen van de klant.
Zeker, het is een ingewikkelde verantwoordelijkheid. Al was het maar omdat mensen verschillend reageren en omgaan met de werkdruk, stress en de hiërarchische structuren die bij met name grote(re) kantoren zeer gebruikelijk zijn. Echter, de benefits om die verantwoordelijkheid te nemen zijn legio. Gemotiveerde en uitgeruste mensen halen het beste in zichzelf naar boven, hebben minder vaak een burn-out, zijn productiever en maken minder fouten. Bovendien is de sfeer onder collega’s beter, wat het opereren als team bevordert, met als gevolg dat er meer werk op een kwalitatief hoogstaand niveau gedaan kan worden.
Helaas is er omgekeerd sprake van een vicieuze en zichzelf versterkende cirkel: als mensen te hard moeten werken en minder tijd aan zichzelf kunnen besteden, dan gaat de productiviteit omlaag – en ziekteverzuim en burn-outs omhoog – waardoor de druk nog hoger wordt bij de overige collega’s, die harder moeten werken en minder tijd aan zichzelf kunnen besteden als gevolg waarvan de productiviteit omlaag gaat – en ziekteverzuim en burn-outs omhoog – waardoor de druk… Afijn, u begrijpt wat ik bedoel.
Welzijn
Zoals Randstad naar aanleiding van hun eigen onderzoek terecht noemt: zeker op de lange termijn kunnen kantoren zich geen burn-outs, lagere productiviteit en het maken van fouten veroorloven. Valt u trouwens ook op dat in deze formulering alleen de perceptie van kantoor wordt meegenomen? Er staat bijvoorbeeld niet: “…burn-out, lagere productiviteit en fouten – zaken waar geen enkele advocaat persoonlijk gelukkiger van wordt”.
Het zou van moed en visie getuigen als kantoren waar de werkdruk zeer hoog is, vaststellen dat hun model niet duurzaam is op de lange termijn en dat het van groot belang is dat het welzijn van medewerkers een meer prominente positie krijgt. Niet alleen verhoogt dat het rendement van kantoor, ook dwingt het respect af bij zowel de eigen medewerkers als bij de rest van de markt.
Zeker in economisch moeilijke tijden waarin alle zeilen bijgezet moeten worden, is het zaak om te innoveren naar een model waar iedereen volledig in zijn of haar kracht kan opereren en bloeien. Daar profiteert uiteindelijk ook iedereen van. Stimuleer het thuislaten van de kantoormobiel als mensen met vakantie gaan. Val mensen niet ’s nachts lastig met een vraag van een klant. De nacht is voor slapen, niet voor werken.
Volgens een artikel op Business Insider uit 2009 werken mensen in Frankrijk het minste aantal uren van alle landen op de wereld. Echter, ze hebben per capita een hoger GDP dan de VS. Wat er ook zij van dit onderzoek, uiteindelijk gaat het blijkbaar niet alleen om uren maken: menselijke duurzaamheid is niet alleen goed voor eigen lichaam en geest, maar ook voor de kassa van kantoor.
Lees ook: steeds meer advocaten ziek van hun werk
Advocatie gaat wekelijks een comentaar plaatsen. Max Wohlgemuth Kitslaar (1983) bijt het spits af. Hij is oprichter van Maxmundo, dat ondernemers helpt met hun juridische uitdagingen en het contact met hun advocaat. De focus ligt op innovatieve bedrijven die nieuwe technologieën ontwikkelen. Max’ speciale interesse gaat hierbij uit naar het duurzamer maken van de advocatuur als beroepsgroep. Duurzaam is niet per se groen, duurzaam is het waarborgen van het bestaansrecht in de Nieuwe Economie, gebruik makend van nieuwe technologieën en het Web. Noodzakelijk dus voor ieder kantoor, en tegelijkertijd een spannende uitdaging, waarvoor visie en lef vereist is. Wohlgemuth Kitslaar heeft strafrecht en Latijns-Amerika Studies gestudeerd in Amsterdam, spreekt zes talen en reist en leest graag en veel.