Af en toe leest u wat over Artificiële Intelligentie. Die wordt steeds beter en zal binnenkort uw baan opeten, zegt men. U denkt: zal wel loslopen. U voelt zich veilig, want speciaal (menselijk). Vervolgens eet de robot uw baan op (want u bent menselijk) en ook uw eigenwaarde, want die was vervlochten met uw titel van advocaat en veronderstelde intelligentie. U wordt depri.
Door Juriaan Mensch
Maar nee, zo makkelijk gaat dat niet, dat scenario ga ik voorkomen, denkt u nu. Dus u investeert in people skills, want robots hebben die niet. Daarmee hoopt u de nodige tijd te kopen. Maar deze menselijke kwaliteiten blijken een nieuwe concurrentie-arena. Er blijkt een hele people skills arms race aan de gang. Iedereen luistert zo verdomde goed.
U hoort de klant al denken: ‘Goh, ze zijn allebei zo invoelend en luisteren zo goed. Weet je wat, ik kies advocaat Joris maar. Want hij vertelt van die goede grappen.’ Dat is ruk. Had u nu maar die training Leuk doen bij de Cliënt en toch Authentiek overkomen gevolgd. Zoals Joris heeft gedaan.
Helaas, u bent dus toch straks blut, depri en single.
Maar nee, dat toekomstscenario – 18 uur Netflix per dag – gaan we voorkomen, denkt u strijdbaar. De creativiteit verhogen is dé oplossing. Vergeet leuk doen, authenticiteit en empathie. Want dat kunnen robots niet en maakt u echt speciaal. Maar hoe? U herinnert zich dat succesvolle entrepreneurs als Steve Jobs af en toe aan de psychedelica gingen om out of the box te kunnen denken. Dus u koopt paddo’s en bedelt wat Ritalin van die vriend met ADHD.
Het plan werkt. U bent nu officieel out of the box bezig, creatief en boort nieuwe filosofische diepten aan. U bent vooral blij met de vraag: kan een robot trippen? Nee, weet u 100% zeker. U heeft uw innovatieve edge gevonden. Eindelijk loopt u voor op Joris en de robots. HAH!
U schrijft uit uw dak een hele nacht door aan revolutionaire ideeën die de legal market gaan disrupten. Het is een combinatie van AI, Blockchain + smart contracts en heeft de vorm van een decentralized autonomous organization. Het is de eerste volledig open en tokenized lawfirm die door de lancering van een eigen cryptocurrency (Lawcoin) waarde genereert voor de aangesloten advocaten. Iedereen die meewerkt wordt automatisch eigenaar, jong en oud, volledig merit-based. De waarde van Lawcoin trekt automatisch het beste talent aan en vice versa de mooiste zaken. Bril-jant.
Cliënten moeten wel al hun data, het nieuwe goud, met u gaan delen. In uw enthousiasme legt u snel een tiental domeinnamen vast en deelt het idee per mail met uw beste vriend, een collega die ook lijdt aan Robofobie. U feliciteert zichzelf, u bent sukkel Joris en de robots te slim af. U gaat het maken, met de hulp van robots.
Mindfarts
Misschien is het maar goed dat robots niet kunnen trippen. De volgende dag kijkt u uw psychedelische mindfarts na die nuchter toch minder bril-jant lijken. U blijkt geen Steve Jobs, maar ziet in uzelf een infantiele en egomane ratelaar. Natuurlijk gaan klanten hun data niet met u delen. De kosten voor de waardeloze domeinnamen hebben u ook weer een stapje bij de financiële afgrond gebracht.
U hoort ook niets meer rechtstreeks van uw ADHD-vriend. Deze heeft echter wel uw psychedelisch experiment met collega’s gedeeld, en die e-mail circuleert bij u op kantoor. De partnergroep waardeert uw disruptieve geest niet zo. En omdat u toch al high was, hoeft up niet meer. U gaat slechts out.
En down. Inmiddels kijkt u (single, werkeloos en 25 kilo zwaarder) 18 uur Netflix per dag. Reikhalzend wacht u op de komst van het Universal Basic Income. Uw overlevingsdrang is ergens als een losse wieldop van de wagen geraakt en in de berm beland. Waar en wanneer precies weet u niet.
Soms scrollt u als een robot nog wat door uw email waar LinkedIn u updates stuurt over ontwikkelingen in uw professionele netwerk. Of wat er nog van over is.
Joris. Hij zoekt mensen. Hij heeft financiering geregeld voor zijn legal startup: een nieuw soort open advocatenkantoor. Het is een combinatie van AI, Blockchain smart contracts en heeft de vorm van een decentralized autonomous jeweetwel. Cliënten geven hem al hun data, het nieuwe goud.
Deze onrechtvaardigheid maakt de advocaat weer in u wakker. U weet weer waarom u bestaat: de Jorissen van deze wereld bestrijden. Woedend veert u nog even op, maar de 25 extra kilo herinneren u aan de realiteit en trekken u terug naar waar u thuishoort. Het heeft geen zin meer.
Was de advocatuur vaarwel zeggen maar een goed werkend businessmodel. Dan was u rijk.