De meeste mensen wachten drie dagen met naar de huisarts gaan en googlen intussen hun klachten. Men gaat vervolgens naar de huisarts voor een soort second opinion van de zelfdiagnose. Herkenbaar in uw praktijk?
Door Christ’l Dullaert, Le Tableau
En je ziet dat Google een griepgolf eerder signaleert dan bijvoorbeeld een Ministerie van Volksgezondheid. De grieptrends van Google zijn gepubliceerd in het blad Nature.
Dat mensen aan zelfdiagnose doen is een wijd verspreid verschijnsel. En zeg eens eerlijk, doet u het zelf ook niet? Heel vaak klopte deze zelfdiagnose overigens niet als de patiënt dan na drie dagen toch maar eens naar de huisarts gaat. De arts vraagt door, kijkt nog eens naar wat andere zaken en komt vaak tot een andere conclusie.
Toch is het onmiskenbaar dat patiënten zelf iets willen kunnen doen en zelf willen zoeken. Dat gebeurt niet alleen bij griepverschijnselen, maar ook bij reizen, restaurants vergelijken enzovoorts.
Ook in de juridische wereld doet men steeds meer aan zelfdiagnose. Dat kan voor een individuele arbeidszaak zijn maar het kan ook op bedrijfsjuristenniveau via een site als Legal OnRamp om een soort testament vinden, en aan de slag gaan.
De advocatuur zou eens na kunnen denken of zij niet meer platforms op haar websites wil maken voor de mogelijkheden van een zelfdiagnose, wetend dat mensen dat nu eenmaal graag willen doen. Als alles goed is, komt men daarna dan (toch) met zijn specifieke vragen naar u toe.
Allergisch
Veel advocaten en notarissen zijn wat allergisch voor te veel geknutsel door de cliënten zelf. Best begrijpelijk, want vaak moet u het alsnog over doen. Maar je laten leiden door die allergie is tegen de stroom inroeien. Niet alleen consumenten doen aan zelfdiagnose, maar ook grote cliënten willen veel zelf doen voordat ze u inschakelen.
Dat zal in de toekomst alleen maar toenemen. Daarom kunt u maar beter zorgen dat de eerste doe-het-zelf-pakketten op uw site staan, want dan komt men met de vervolgvragen ook bij u. Denk eens na over de vraag of u een dergelijke activiteit op uw site of app kunt plaatsen. Geef daar ook ruchtbaarheid aan via social media en rapporteer ook via social media over veranderingen of nieuwe modellen.
Dan komt men niet alleen bij u voor een second opinion over de zelfdiagnose, maar mogelijk ook voor de echte behandeling door de specialist.