Sinds begin dit jaar ben ik aangesloten bij een netwerkclub voor zelfstandig ondernemers: BNI. Iedere vrijdagochtend ontbijten we met elkaar en pitchen we in 60 seconden ons bedrijf. De slogan van deze internationale netwerkclub is: Geven Loont. En dat is zo waar. Het inspireert me voor deel 2 van mijn zomerserie met nieuwe experimentele manieren van werken in de advocatuur.
Door Fleur Brockhus
Veel mensen staan wat argwanend tegenover advocaten. Er staat met grote letters DUUR, GELDWOLF, VORKSCHRIJVER op hun hoofd. Niet helemaal onterecht natuurlijk. Maar je kunt er wel iets aan doen om dit imago te veranderen.
Zo hoorde ik de sympathieke arbeidsrechtadvocate uit mijn BNI chapter vertellen dat zij een inloopspreekuur organiseert voor klanten. Daar kunnen zij een juridisch probleem voorleggen. De advocaat geeft een globale inschatting van het traject, de procesrisico’s en de kosten. Voor het inloopspreekuur betaal je niets, ook niet als je daarna afziet van vervolgstappen. Mooi initiatief om juridisch advies toegankelijk en laagdrempelig te maken. Een andere advocaat geeft cliënten de mogelijkheid om een abonnement af te sluiten: voor een vast bedrag kunnen ze met al hun juridische vragen terecht bij hem. Pas als er geprocedeerd gaat worden, komen er extra kosten kijken.
Verder las ik in de krant over een succesvolle wetenschapper die onlangs een lijst van zijn professionele mislukkingen publiceerde. Dat zette me aan het denken: zou het niet aardig zijn als advocatenkantoren ook de verloren zaken zouden publiceren op hun website? Daarmee laten ze zien dat het mensenwerk blijft. Vooral als je naast de verloren zaken een groot aantal gewonnen zaken kunt tonen, is het helemaal geen gek idee. Het levert sympathie, aandacht en ademruimte op. Zeker dat laatste lijkt me nou zo prettig, ook voor de advocaten die werken op zo’n kantoor.
Advocaten op excursie sturen bij de cliënt is een ander ideetje. Loop eens een dagje mee met de business. Zo leert de cliënt de advocaat kennen als mens en krijgt de advocaat beter inzicht in het bedrijf. Snijdt dus aan twee kanten. Net als iedere werknemer na vijf jaar een doorbetaalde sabbatical geven van zes weken. Dus niet alleen de partners. Gebeurt al bij diverse bedrijven. Slim: de mensen die niet willen terugkeren naar kantoor geef je zo de ruimte om te solliciteren. De mensen die blijven, komen terug met frisse moed.
Ten slotte. Diverse advocatenkantoren organiseren jaarlijks een alumnidag. Hartstikke leuk om iedereen weer even te zien en slim om het netwerk te onderhouden. Maar kan zo’n bijeenkomst niet wat origineler dan een borrel met haring? Nodig een interessante spreker uit, ga met z’n allen iets doen voor een goed doel of start een dialoog rondom een actueel thema. Dat lijkt me nou zinnig. En vooral: inspirerend. Want Geven kan op allerlei manieren. En Loont altijd.