Die Engelse titel was mijn thema tijdens ICT-kennisdag PLEIT waar ik spreker was. Wel of geen goed thema? Maakt niet uit, want wie heeft er überhaupt nog tijd voor strategie?
Door Christ’l Dullaert, Le Tableau
Ik krijg zelf veel uitnodigingen voor leuke bijeenkomsten. Op het moment dat je de uitnodiging krijgt, ziet je agenda er nog maagdelijk uit. De thema’s zijn goed, de locatie ook, dus aanmelden maar.
Maar vaak zijn de events in het voor- of najaar, en juist dan zijn er de pieken in mijn en waarschijnlijk ook uw praktijk. Bovendien vraagt tegenwoordig bijna iedere cliënt een prijsdeal, dus soms verricht u meer werk voor een lager uurtarief. Kortom, tegen die tijd dat het interessante event er eenmaal is, haakt u af. En wie heeft er dan nog tijd om na te denken over de strategie van uw kantoor? Het maakt niet uit of u een eenmans-, tweemans- of honderdmans-kantoor bent, u zult moeten nadenken over de toekomst. Er is de komende jaren te veel gaande in de advocatuur.
Op zich was de presentatie die ik gaf BIJ PLEIT zeer goed bezocht. Maar het viel mij wel op dat van veel grote kantoren met name de ICT- en kennismanagers naar het event waren gekomen in de overigens prachtige locatie De Fabrique. Managing partners zag ik weinig. Dat de kennis- en ICT-managers vooraan staan bij de benodigde innovaties voor de komende jaren, daaraan twijfel ik geen moment. De meesten weten zeer goed waar zij het over hebben, zijn zeer deskundig en een aantal heeft een uitstekende staat van dienst. Maar goed, u weet ook wel hoe moeilijk het voor hen is om draagvlak te krijgen binnen de kantoren om de benodigde wijzigingen door te voeren.
Catch 22
Of weten de partners allang hoe het moet? Hebben zij hun literatuur over de toekomst al gelezen, Susskind of misschien wel Yoga in je Toga, en weten ze precies wat hen te doen staat? Dat waag ik te betwijfelen. Bij een ander advocatenevent vertrouwde een partner van een uitstekend middenklasse kantoor mij toe: ‘we beginnen in november pas te verdienen’. Niet zonder risico dus, in een volatiele markt.
En hoeveel advocaten klagen niet over de toenemende prijsdruk, de kortingen en de fixed fee’s? Dat is ook volgens Susskind pas het begin. Ik geef het toe, de situatie is soms een ‘Catch 22’: er is meer prijsdruk en meer acquisitiedruk; hoe vind je dan de tijd voor reflectie over de toekomst? En tegen die tijd dat je echt vrij bent, wil je overal over nadenken, behalve over het werk.
Mocht u straks bij de kerstboom wel wat tijd hebben en iets willen lezen over de toekomst van de advocatuur? Grijp dan naar het Future Report van de Canadese Orde van Advocaten of lees het Financial Times Innovative Lawyers Report 2014.
Hoe dan ook, vergeet niet na en tijdens de drukte eens achterover te zitten. En praat niet alleen met advocaten over de toekomst (verticaal netwerken), maar kijk vooral ook eens buiten de advocatuur. Een onderzoek van Stanford heeft laten zien dat professionals met een goed horizontaal netwerk over het algemeen betere ondernemers zijn en meer open staan voor innovatie. Dus als u het zelf even niet meer weet… ga dan de deur uit!