Van São Paulo tot Kaapstad tot Mumbai: de hele wereld zit op Facebook. Voor het grootste deel gaat het om gezellige private messages, onschuldige wall posts, liken en taggen. Maar er liggen sinds enige tijd ook nieuwe commerciële mogelijkheden. Ook voor advocaten.
Door Max Wohlgemuth Kitslaar
In het Vanity Fair nummer van april jl. staat een uitgebreid artikel over de marketingstrategie van Facebook. Een strategie die volgens de schrijver van het artikel een nieuwe standaard gaat zetten in wereldwijde online advertising.
Hoe het werkt? Elke gebruiker van Facebook heeft een eigen profile page. Ik ook. Op deze profile page vul ik uit eigen beweging (belangrijk!) gegevens over mezelf in. Bijvoorbeeld dat ik uit Amsterdam kom. Daarnaast like ik bepaalde Facebook-pages. Bijvoorbeeld de fanpage van Valentino Rossi, want ik houd van motorrijden. Ook accepteer ik wel eens een uitnodiging voor een event, feest of concert. Al deze activiteit met informatie over mezelf deel ik met (groepen) andere mensen en al deze activiteit wordt op servers van Facebook bewaard.
Al deze informatie kan commercieel ingezet worden via real-time targeted advertising. Het is een fluitje van een cent om binnen Facebook een reclamecampagne in te richten. Het enige dat je daarvoor nodig hebt is een likepage van jezelf en een logo. Facebook creëert vervolgens zelf banners op basis van je logo en laat deze banners indien gewenst uitsluitend zien aan een vooraf door jou geselecteerde doelgroep; bijvoorbeeld alleen aan vrouwelijke rechtenstudenten tussen 21-26 jaar woonachtig in Nijmegen en op zoek naar een baan als advocaat in Arnhem.
Een van mijn projecten is een online loket waar studenten terecht kunnen met juridische problemen. De communicatie met onze (potentiële) klanten verloopt voor het grootste gedeelte via onze likepage op Facebook. Deze likepage biedt studenten de mogelijkheid om ons hun vraag via een private message te sturen. Er wordt gretig gebruik van gemaakt.
Ook studenten hebben dus blijkbaar juridische problemen, net zoals mensen die intussen wat ouder zijn en niet (meer) studeren. En door Facebook als medium aan te bieden wordt het inwinnen van juridisch advies ook bereikbaar voor mensen die daar wellicht nooit eerder aan gedacht hebben of er simpelweg geen geld voor hebben. En die dus zonder Facebook met hun probleem zouden zijn blijven zitten.
Communicatie via Facebook vormt een bron van handel voor juridische dienstverleners. Het is zeer waarschijnlijk dat het aantal mensen dat via Facebook communiceert – met hun advocaat – met de tijd alleen maar toeneemt. In bepaalde rechtsgebieden wellicht meer dan in andere, maar al met al zal het zeker niet afnemen.
Dit betekent en passant ook dat communicatie tussen cliënt en advocaat informeler wordt, wederom: in bepaalde rechtsgebieden wellicht meer dan in andere. En dit betekent weer dat de advocaat daarop zal moeten anticiperen, zeker als hij zich wil profileren als dienstverlener voor iedereen. Gezien het tempo waarmee Facebook om zich heen gegrepen heeft, en nog steeds grijpt, zal er ook snel geschakeld moeten worden.
Tijdens het laatste jaarcongres van de Nederlandse Orde van Advocaten verzorgde rapper Ali B. de slotact. Hij presteerde het om een zaal vol advocaten aan het dansen en het zingen te brengen. Redelijk informeel allemaal. The crowd loved the guy. Heeft iedereen Ali B.’s fanpage op Facebook al geliked? Wie weet gaan we bij de komende editie een stapje verder en kunnen we ons dit jaar voor het congres aanmelden via een eventpage op Facebook. Sowieso Like.