Kinderen die geboren zijn vanaf mid-jaren ‘90 weten niet beter dan dat er altijd internet is geweest. Dat alles online gevonden kan worden. Alles besproken, alles gedeeld, alles gechat, alles gehuild, alles gelachen. Deze kinderen, die dus alles online doen, zijn straks onze werkgevers en werknemers. We noemen hen Digital Natives. Wees voorbereid. Digital Natives take over your office.
Door Max Wohlgemuth Kitslaar, Maxmundo
De klassieke scheiding tussen werk en privé bestaat niet meer. Werk is thuis, thuis is op kantoor, kantoor is in een koffiebar. En of hij of zij nou werkt of niet: de Digital Native wil voortdurend geïnspireerd worden. Anders pakt hij z’n smartphone of tablet en checkt hij waar op dat moment een inspirerender kopje koffie gedronken kan worden. In twee zinnen van het bureau op de 15e verdieping op de Zuidas naar een kop koffie en een chat met je beste vriend in Korea. En dat allemaal tijdens kantooruren.
Is dit verwarrend? Lees het nog maar eens en wen er maar aan. Het wordt de nieuwe realiteit.
Digital natives begeven zich voortdurend in digitale sociale netwerken zoals Facebook, Twitter, Path en Tinder. Ze boeken hun reizen via internet, hun verblijf in het buitenland via Airbnb. Deze netwerken zijn geen van allen piramidaal opgebouwd. Digital Natives weten niet hoe formele piramidale hiërarchie werkt, en ze willen het ook niet weten. Want zo zitten social media ook niet in elkaar. Thuis worden ouders ook niet meer met ‘u’ aangesproken worden. Op de werkvloer loop je bij je baas binnen om direct te vragen hoe je een zaak hebt gedaan. Geen ivoren toren.
Niet-declarabel
Facebook is nu nog meestal uit den boze op kantoor, evenals andere social media. Als het toch open staat op het scherm van je werkcomputer, click je het snel weg als er een partner voorbij loopt. Best belachelijk, als je nagaat dat je op je smartphone natuurlijk via de Facebook app allang hetzelfde kunt doen, zonder dat iemand het ziet.
En kom nou niet met het argument dat Facebooken niet declarabel is. Dat gaat echt niet meer op. Sterker nog, dat is een ouderwetse gedachte. Via Facebook kun je contact onderhouden met je klanten. Ten tweede zorg je ervoor dat je zichtbaar bent onder jouw cliënten en dus ten derde dat jouw cliënten positieve reviews over jou schrijven zodat je er goed op komt te staan bij potentiële nieuwe cliënten. Die – beetje doordenken – zelf ook weer Digital Natives zijn.
De klassieke corporate kantoorcultuur staat op het punt om binnen een aantal jaar hardhandig omver te worden gelopen door (nu nog) kinderen die totaal anders tegen de wereld aankijken. De combinatie van exploderende technologische ontwikkelingen, exploderende hoeveelheid kennis en een generatie die niet anders weet dan alles (laatste keer: alles) online te kunnen vinden en regelen, gaat slachtoffers maken.
Student brand managers
Het is kansloos en achterhaald om afdelingen business development in te richten met alleen maar mensen ouder dan 23. Klinkt heftig, maar is wel zo. Red Bull maakt al sinds jaar en dag gebruik van zogenaamde student brand managers. Gewoon studenten die ervoor verantwoordelijk zijn om informatie uit hun peers te trekken op basis waarvan commerciële beslissingen gemaakt worden.
En laat je nou niet foppen door de gedachte dat de doelgroep voor juridische hulp over het algemeen iets ouder is dan de koper van een energydrankje. Als je als advocatenkantoor niet snapt hoe Digital Natives denken, dan krijg je een nijpend personeelstekort. En zware botsingen op kantoor. En weglopende klanten (want dat zijn ook Digita… juist ja).
Aan de slag dus. Met de jeugd. Want sommigen dingen veranderen nooit: de jeugd heeft de toekomst. Ook in de advocatuur.