Beste collega’s, ter gelegenheid van mijn verjaardag staat er om elf uur koffie en taart bij de balie. Komt dit mailtje u bekend voor? Misschien is uw eerste reactie: leuk, een aangename sleurdoorbreker. Om daarna direct te denken aan uw deadline voor dat belangrijke contract.
Door Fleur Brockhus, auteur van roman De urenfabriek
Bovendien zijn er vaak maar drie smaken: appelkruimeltaart van de Hema, kersenvlaai van Multivlaai (secretaresse en stagiaire) of een duur schuimtaartje van een chique bakker (medewerker en partner). Een gegeven paard mag je niet in de bek kijken en het gaat om het gebaar, maar kan het misschien wat creatiever?
Dat geldt ook voor het kerstpakket: in eerste instantie denk je leuk! Maar meestal valt het tegen. De traditie van het kerstpakket bestaat al tweehonderd jaar. Vroeger, toen de winters nog lang en koud waren en voedsel schaars, kregen werknemers een pakket met eten en drinken waarmee ze thuis het kerstfeest konden vieren. Het was een blijk van waardering van de werkgever en de werknemers konden het ook echt waarderen.
Hoe anders is het tegenwoordig? Er zijn gevallen bekend van mensen die hun kerstpakket zien als een last. Sommige bieden de inhoud nog dezelfde dag te koop aan via het intranet. Op Marktplaats vindt ieder jaar weer een levendige handel plaats in kerstpakketten. Om dit soort paard-in-de-bek-kijk-praktijken tegen te gaan, is het ‘eigenkeuzeconcept’ bedacht. Dat komt er meestal op neer dat de werknemer van kantoor een cadeaubon krijgt. Makkelijk, maar onpersoonlijk. De boodschap ontbreekt. Zeker van advocatenkantoren verwacht ik gewoon méér. Creatief met de wet, creatief met het pakket.
Ooit kreeg ik een sjoelbak als kerstcadeau van kantoor. Origineel en er zat een interessante boodschap achter: kom achter dat bureau vandaan, stretch die stijve vingers en mik ze erin! Maar wel een beetje onpraktisch; hoe vervoer je in godsnaam een sjoelbak achterop de fiets naar huis?
Onder het mom van ‘geven is leuker dan nemen’ biedt een aantal kantoren de optie om (de waarde van) het kerstpakket te schenken aan een goed doel. Kijk, dát vind ik nou een prima oplossing met een mooie kerstgedachte. Al denken sommige mensen daar helaas weer anders over. Tja, met al die verschillende typen werknemers is het lastig om iets te geven waar iedereen merry van wordt.
Eigenlijk is het dus nooit goed. Afschaffen dan maar, dat kerstpakket? Of terug naar de basis: voedsel verschaffen. Laat mensen online hun kerstboodschappen doen bij Albert Heijn, met de optie om de waarde van de boodschappenkar aan het Leger des Heils te schenken. Origineler dan een cadeaubon van de Bijenkorf, milieuvriendelijker dan een disposable cadeau, passend in de crisistijd en praktischer dan een sjoelbak. Merry Xmas!