Sinds een paar maanden importeer ik biologische cava voor het goede doel, van een familiebodega ten westen van Barcelona. De cava die ik bij hen inkoop, wordt biologisch geproduceerd, zonder het gebruik van pesticiden. Daarnaast steunt de bodega waar ik mee samenwerk een school op het platteland van Mali, en ik steun met mijn bescheiden handeltje ook een goed doel hier in Nederland.
Door: Max Wohlgemuth Kitslaar
Een paar weken geleden werd ik gebeld door een bevriende business consultant met de vraag of ik wist wat een bcorp is. Een Benefit Corporation. Ze is zelf bezig met het neerzetten van de bcorp voor Nederlandse bedrijven. In de VS zijn ze – uiteraard – alweer wat verder op dit gebied en nu is het tijd om ook in Nederland aan de weg te timmeren. Ze vroeg me of ik mijn cava-eenmanszaakje wil upgraden naar een bcorp.
Omdat ik geen idee had waar ze het over had, ben ik op haar aanraden gaan rondneuzen op internet. Zo kwam ik op de site www.bcorporation.net, waar ik bedolven raakte onder de infographics, impact assessments en mooie filmpjes. Ook kwam ik erachter dat er tot nu toe (althans, volgens de site d.d. 9 april) drie bedrijven in Nederland een bcorp zijn.
Het idee van de bcorp is: Using Business as Source for Good. Dat bedrijven niet alleen concurreren “to be the best IN the world, but to be the best FOR the world”. En om die reden vrijwillig hogere standaarden aanhouden op het gebied van financiële transparantie, verantwoording en resultaten. Bcorps verplichten zichzelf om beter voor hun werknemers te zorgen (meer vakantie!) en creëren dus banen van hogere kwaliteit en gelukkiger werknemers (klinkt als: Semler!).
Verder verplichten ze zich om de kwaliteit van leven in de verschillende gemeenschappen waar hun stakeholders (en niet alleen: korte termijn shareholders) deel van uitmaken te verbeteren. Met andere woorden: geen uitputting van natural resources. Geen idiote carbon footprint. In feite is het een soort hybride business vorm, die de brug vormt tussen profit en non-profit.
Met name in de VS zijn er al bijna 1000 bcorps. De organisatie achter de bcorp heeft daardoor impact en heeft tot nu toe al wetgeving in verschillende Amerikaanse staten weten aan te passen.
What’s in it for whom?
Maar waarom zou je nou je bedrijf in te richten als bcorp? What’s in it for you? Het is allemaal niet zo geitenwollensokkengroen als het misschien op het eerste gezicht klinkt.
Ten eerste is er wereldwijd een groeiend aantal investeerders dat kapitaal steekt in social businesses. Een van de drie Nederlandse bedrijven dat op dit moment een bcorp is, is zelfs Europa’s oudste impact-investment fund.
Daarnaast is – zeker in Nederland – is het instappen en meedoen een prachtige kans om je bedrijf een lading positieve pers te bezorgen. Kan nooit kwaad.
Verder schreef ik een paar weken geleden op deze plek over digital natives. Een generatie die werk zoekt dat “er toe doet”. En dat een verschil maakt. Met andere woorden: mensen die zullen eisen van hun werkgever dat hij een significant steentje bijdraagt aan het beter maken van onze mooie wereld.
En het bespaart ook nog kosten. Als gevolg van het deel uitmaken van een groeiende community van verschillende bedrijven, krijg je als bcorp toegang tot exclusieve kostenbeperkende services. Overigens betaal je wel een jaarlijkse fee voor je bcorp-certificering. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van je omzet.
Komt mijn cava-handeltje nou in aanmerking om een bcorp te worden? Voorlopig bestaat mijn eenmanszaakje pas net en heb ik dus nog geen half jaar omzet. Misschien moet ik dus nog een beetje groter worden. Eerst maar eens genoeg cava verkopen om iemand te kunnen aannemen die ik meer vakantie kan gunnen.