Bloggende advocaten, je ziet ze regelmatig online opduiken. Soms vind ik de blogpost best boeiend, maar vaak ook helemaal niet. Dit is deel 3 van de zomerserie over nieuwe manieren van werken: experimenteer online.
Fleur Brockhus, schrijver van roman De urenfabriek
In een wereld die – laten we eerlijk zijn – niet vooroploopt op het gebied van innovatie, is de bloggende advocaat een moedig mens. Het is ook nuttig: 1. Kennis delen is een gratis marketingtool die (potentiële) klanten aantrekt, want jij straalt autoriteit uit. 2. Bloggen maakt Google gelukkig. Een nieuwe blogpost zorgt voor verse content op je site en zo blijft jouw kantoor relevant. Elke dag iets plaatsen op je blog hoeft niet, maar wel om de week. 3. Als het goed is, zorgt de blog voor interactie met je bezoekers en gaan zij jouw content delen.
Alhoewel het dus een leuk idee is dat een aantal advocaten tegenwoordig blogt, ben ik als zelfbenoemd blogexpert ook een beetje kritisch. Ten eerste: veel blogs worden geschreven alsof het memo’s of uitspraken zijn. Waarom nou? Verplaats je even in je lezer. Wie is dat eigenlijk? De (potentiële) cliënt, kantoorgenoot of concullega krijgt een bord juridische brei opgediend, overgoten met jargon. Lange lappen tekst doorspekt met lange zinnen. Lastig verteerbare kost. Niet een blogbrokje om even lekker je tanden in te zetten tijdens de koffiepauze. De vraag is of je door langdradig en moeilijk over een uitspraak te bloggen, mensen niet eerder afschrikt dan aantrekt. Probeer uniek, interessant en to the point te zijn. Humor kan ook helpen.
Super vaak heb ik totaal geen inspiratie voor een blogbericht, of ik vraag me af wie er überhaupt op mij en mijn mening zit te wachten. Maar dat hoort er allemaal bij. Juist die vragen houden je scherp. Waar ben jij als merk goed in? Over welke unieke kennis beschik jij? Hoe wil jij je profileren? Welke overwinningen heb je behaald, en welke mislukkingen heb je achter de boeg? Dat willen mensen wél weten.
Ten tweede. Veel blogs verschijnen eens in de twee maanden. Ik kan het me helemaal voorstellen: betaald werk gaat voor de tijdrovende blog die als bijbaantje wordt gezien. Toch krijg je het bloggen hierdoor minder snel in de vingers en helpt het niet om beter gevonden te worden op Google. Daar hangt ook het derde punt mee samen. Als je saai en weinig blogt, krijg je geen fans die jouw content gaan volgen, die erop reageren en je blog delen.
Dan nog iets. Ik hoorde van een advocaat die enthousiast was begonnen met bloggen, dat de lol er inmiddels vanaf is. Drie partners en de voltallige afdeling pers & communicatie wilden allemaal een plasje doen over ieder blogberichtje. Tja, zo wordt het natuurlijk nooit wat.
Mijn ongevraagde advies aan advocaten die weinig tijd hebben om zelf te bloggen: huur gewoon een ghost blogger in. Het kost een beetje, maar levert uiteindelijk veel tijd, routine en minder frustratie op. Of bijt je erin vast en koop het boek Bloggen als een pro van oud-jurist Elja Daae. Of ga lekker vloggen. Weer eens wat anders.