Regien Haarbosch is partner bij Voxius, een bureau dat zich richt op strategy and search in het legal en compliance-domein. Haarbosch focust zich met name op het laatste. “De vraag naar compliance professionals blijft stijgen, de wereld is veranderd.”
Haarbosch begon haar carrière in 1994 als advocaat bij Van Iersel Luchtman advocaten, maar maakte daarna een ommezwaai. Eerst naar de makelaardij, daarna de bedrijfsjuristerij en vervolgens de definitieve overstap naar werving- en selectie. Inmiddels werkt Haarbosch zo’n acht jaar bij Voxius, waar ze het tot partner heeft geschopt.
Kernactiviteiten
“Onze corebusiness is het bemiddelen van juridische en compliance professionals voor zowel vaste als tijdelijke posities en dan met name op een senior niveau. We werken voor grote en middelgrote, nationale en internationale ondernemingen en advocatenkantoren,” zegt Haarbosch. “Daarbij letten wij op meer dan enkel het cv. Even belangrijk is de persoon erachter; of die klikt met de cultuur van het bedrijf of kantoor.”
Volgens Haarbosch zijn haar juridische en mensenkennis, door haar achtergrond in de advocatuur, en haar matchmaking skills – die ze heeft opgepikt in de makelaardij – een goede combinatie voor haar werk. “Het is voor mij een heel natuurlijk beroep dat past als een jas.”
Juridische strategie en compliance
Een match made in heaven dus, voor Haarbosch. Al 25 jaar bemiddelt Voxius met succes juristen en compliance officers in zowel de advocatuur als het bedrijfsleven. Het bedrijf heeft daarnaast ook andere diensten ontwikkeld.
“Legal strategy bijvoorbeeld,” duidt Haarbosch. “We hebben in al die jaren zoveel organisaties van binnen gezien, dat we ook goed in staat zijn op een ander niveau met hen mee te denken. Heb je wel echt iemand nodig, of is het beter om het werk anders te verdelen of een tool in te zetten? Het is bij ons niet alleen ‘u vraagt, wij draaien’. Nee, we kijken vooral naar de vraag achter de vraag.”
Haarbosch is de laatste tien jaar in toenemende mate actief binnen het compliance domein, in de volle breedte. Dat wil zeggen voor zowel (listed) multinationals, met een compliance programma gericht op het internationale handelsverkeer, als voor (listed) Nederlandse ondernemingen en advocatenkantoren waar andere vraagstukken een rol spelen.
“In internationale context spelen vragen als trade compliance, het voorkomen van corruptie, waarborgen dat geen zaken worden gedaan met landen op een sanctielijst et cetera. Lokale ondernemingen en kantoren denken onder meer na over hoe wordt omgegaan met mensen in een organisatie; hoe voorkom je zoiets als discriminatie? Of hoe zorg je ervoor dat werknemers giften weigeren van opdrachtgevers.”
Meer vraag
Volgens Haarbosch is de vraag naar compliance professionals de afgelopen jaren sterk toegenomen. “Door onder andere een crisis als de coronapandemie, zijn bedrijven hun normen en waarden aan het heroverwegen – waar willen ze ethisch en maatschappelijk aan voldoen? Daarnaast worden ook wettelijk zaken als ESG (Environmental, Social en Governance, red.)-criteria steeds belangrijker, en is er door verschillende schandalen tegenwoordig veel wet- en regelgeving om fraude en omkoping tegen te gaan. Bedrijven zijn niet altijd op de hoogte van al die regels, maar moeten daar wél aan voldoen.”
Ook middelgrote en grote advocatenkantoren hebben inmiddels compliance officers aangesteld. Dit om integer gedrag binnen de eigen organisatie te waarborgen, om cliënten beter in kaart te brengen en omdat externe toezichthouders dat verlangen. Het voorkomen van witwassen en terrorisme-financiering, privacy, belangenverstrengeling, gedragscode enzovoorts, zijn onderwerpen waar de advocatuur op focust, en waarbij men zich afvraagt: “is it legal, or is it right?”
Bedrijven schakelen Voxius in om misstanden te voorkomen, of juist als deze reeds zijn voltrokken – en zelfs in de openbaarheid zijn beland. Voxius kan dan een helpende hand bieden. De toenemende regeldruk vraagt echter niet alleen om compliance officers, maar tevens om trainingen voor bestaand personeel.
“Ook bij compliance denken we mee en verkennen we andere oplossingen. Vaak zijn er mensen binnen een organisatie die bereid zijn zich om te scholen. Het is niet altijd nodig om specialisten van buitenaf aan te trekken. Een goede compliance officer is geen politieagent, maar veeleer iemand die weet te enthousiasmeren en ervoor zorgt dat mensen zichzelf verbonden voelen met het onderwerp. Daar moet je talent voor hebben en dat is niet iedereen gegeven”, legt Haarbosch uit.
Kennisexperts
Net zoals in het legal domein heeft Voxius in de compliance-sector een serieus netwerk opgebouwd. Dit onder meer door vier keer per jaar Compliance Round Tables te organiseren voor general counsels, (eind)verantwoordelijke compliance officers uit het bedrijfsleven en in toenemende mate ook uit de advocatuur. “Dat doe ik al zo’n tien jaar, en er is steeds meer animo voor” aldus Haarbosch. “Tijdens de round tables gaan de deelnemers in gesprek over een compliance-thema’s zoals bijvoorbeeld de klokkenluiderswetgeving.”
Haarbosch en haar collega’s mogen zich inmiddels kennisexpert noemen. Begin 2023 zal een trendrapport worden gepubliceerd, ontstaan uit persoonlijke gesprekken met circa zestig eindverantwoordelijke compliance officers. Haarbosch is met de experts in gesprek gegaan over de borging van compliance binnen de organisatie, waarbij thema’s als toolgebruik, tijdsbesteding, draagvlak en prioriteit van het interne compliance-programma aan de orde zijn gekomen.
Klant is koning, maar stem van kandidaat is sterk
In haar dagelijks werk, en uit de gesprekken met opdrachtgevers en deelnemers aan haar onderzoek, merkt Haarbosch dat er een duidelijk veranderende trend is in de markt. Mede ingegeven door het tumult in de wereld.
“Alhoewel de klant koning is, merken wij dat de stem van kandidaat heel sterk is op dit moment, terwijl het vroeger meer een samenspel was. Bedrijven moeten hun best doen om sexy te worden gevonden en hebben vaak minder kandidaten om uit te kiezen. Ondernemingen met een eigen recruitment-afdeling namen voorheen de werving zelf ter hand. Nu blijkt vaak dat specialistische marktkennis nodig is om de goede kandidaat te vinden. Reden waarom wij als Voxius steeds vaker worden ingeschakeld.”
Haarbosch ziet nochtans, door de groei van het domein, volop kansen in de wereld van compliance. “Het is een boeiend vakgebied en we moeten er gewoon nog meer energie in steken. Het kost binnen dit domein momenteel meer tijd om de juiste mensen te vinden, te enthousiasmeren en te matchen; daarom is het nu extra belangrijk om ons blijvend te onderscheiden,” sluit de Voxius-partner af.