Nu TikTok een deal heeft gesloten met Buma/Stemra, wordt het veel bekritiseerde platform steeds professioneler. Is het ook een social media-kanaal voor advocaten?
De meeste advocaten kennen TikTok vooral van hun puberdochter of -nichtje die met een smartphone voor hun neus de meest bijzondere dansjes doen. Vaak dancemoves die ze imiteren van bekende artiesten met miljoenen volgers op TikTok. Het platform is razend populair onder de jongste jeugd, ondanks de kritiek op de privacy-gevoeligheid ervan.
Wat kan een serieus advocatenkantoor met TikTok, anders dan het volgen van de juridische strijd over de manier waarop het medium omgaat met het verzamelen van persoonsgegevens? “Ik zie nog niet hoe advocaten TikTok kunnen inzetten in hun social media-strategie”, zegt ‘dance-advocaat’ Sander Petit, zelf erg actief op Instagram. De advocaat van artiesten, dj’s en festivals is goed thuis in de muziekindustrie en juicht de deal tussen TikTok en BumaStemra toe. “Dit betekent dat artiesten van wie de muziek gebruikt wordt, ook betaald worden. Dat is goed nieuws.”
TikTok als marketingkanaal
Petit ziet wel dat TikTok volwassen wordt, nu het een licentie voor het gebruik van muziek betaalt. “Het wordt zakelijker, professioneler.” Ziet hij zichzelf of andere advocaten ook binnenkort gebruik maken van TikTok als marketingkanaal? “Ik volg het op de voet, maar ik kom er mijn doelgroep niet tegen. Ik bied juridische kennis aan, waarmee ik de creatieve industrie wil helpen. Ik zie nog niet hoe ik dat op TikTok kan doen. Maar een kantoor met veel strafrecht, jeugdrecht of een algemene praktijk kan er wellicht wel iets mee.”
Wordt TikTok door andere advocaten al gebruikt als marketingkanaal? Mondjesmaat, onder andere door de ook op Instagram populaire advocaat Sonya Taheri. De video’s van familierechtadvocaat Christel Jaarsma worden veel bekeken. Jaarsma laat er zien hoe het leven van een advocaat is. Met de voor TikTok gebruikelijke zang en dans ziet dat er behoorlijk swingend uit. Via de comments beantwoordt ze ook vragen van haar volgers, al sluiten die niet echt aan bij haar erfrechtpraktijk. De vragen gaan eerder over haar baan, uiterlijk of het al dan niet verplicht dragen van een toga. Het weerhoudt Jaarsma duidelijk niet van het consequent posten van haar altijd vrolijke video’s.
Ook jurist Sharon de Rooij, die als ‘Ladylawyer’ al langer op Instagram actief was en daar naar eigen zeggen veel werk uit haalt, laat zich zien op TikTok. Zij is nog niet onverdeeld positief over haar ervaringen. “Het levert leuke reacties op, maar ik bereik er nog niet de goede doelgroep mee. Mijn beoogde klanten zijn ondernemers, en die zie ik er niet zoveel. Al heb ik sinds vorige maand wel mijn eerste klanten via TikTok.” Dat was ook de bedoeling toen De Rooij begon met het posten van ondernemersvragen. Ze krijgt echter vooral reacties van jongeren. “Zij vragen of een beveiliger van een winkel wel zomaar in hun tas mag kijken, en of verplicht nablijven op school niet in strijd is met de grondwet. Mijn filmpje over het al dan niet verplichten van mondkapjes gaat nog steeds viraal.” De Rooij ziet het voordeel van een groeiende naamsbekendheid wel, en denkt wel dat haar huidige ervaring helpt als TikTok vaker door professionals wordt gebruikt. “Ik ga er in een lager tempo wel mee verder.”
Wie niet waagt
Online marketingadviseur Leonard Schipper ziet wel mogelijkheden voor advocaten op TikTok: “Er zijn naar mijn weten nog niet veel advocaten actief op TikTok, dus er liggen zeker nog een hoop kansen. De markt is nog niet verzadigd, dus wie niet waagt, wie niet wint. Elk soort beroep kan scoren op elk soort medium. Ik adviseer gratis waardevol advies te geven over juridische zaken. Richt je uiteraard wel op je ideale klant. Als je iedereen aanspreekt, spreek je eigenlijk niemand aan. Als een advocaat zijn expertise laat zien in zijn vakgebied, volgen de klanten vanzelf. Je moet eerst een band krijgen met je volgers voordat ze klant bij je worden.”