De noodzaak voor strakkere regulering van het gebruik van social media komt weer dichterbij. Bedrijven gaan mee in de trend omdat het mogelijkheden biedt, maar het vergroot ook risico’s. Die risico’s zijn zelfs zo groot dat de Amerikaanse bank Citygroup nu specifiek voor social media een inhouse counsel wil aantrekken om toezicht te houden. Facebook wordt de nieuwste uitdaging voor compliance officers in verband met dataretentie en e-discovery.
De Amerikaanse Citygroup zet groots in op sites als Twitter, Facebook en de interne social mediawebsites, maar moet daarnaast inspelen op de verbonden risico’s van het gebruik ervan. De nieuwe inhouse lawyer moet gaan toezien op het beschermen van het intellectuele eigendom van het bedrijf. Hij moet daarnaast beleid maken en richtlijnen vormgeven voor het posten van comments, reclame en tweets. Ook zal er op de inhoud gecontroleerd worden en zal de counsel het online imago van Citygroup bewaken als er door derden negatieve zaken worden gepost. Er moet een compleet legal risk framework opgezet worden door de jurist zo wil de bank.
Facemail
Het vraagstuk van strakkere regulering voor het gebruik van social media is weer actueler geworden met de op handen zijnde lancering van Facemail, een nieuw email programma van Facebook. Daarmee wordt Facebook, naast sociale networksite, ook een externe e-mailprovider. E-mailcommunicatie via Facemail komt zo buiten het bereik van dataretentieverplichtingen, van bedrijven te liggen. Dat is met het oog op e-discovery in litigation een mogelijk probleem.
Europees is het nu zo geregeld dat bedrijven e-mailgegevens tussen de zes, en vierentwintig maanden moet bewaren, waarna ze vernietigd kunnen worden. Facebook bewaart de e-mails straks voor altijd. Door het gebruik van smartphones is er nu al steeds vaker overlap tussen de privé en zakelijke e-mail- en instantmessaging-accounts van medewerkers.
Citybank is het eerste grote bedrijf dat full-time een jurist op social media zet. Anderen zullen zeker volgen is de verwachting. Ook gefrustreerd en sceptisch als inhouse counsel over de opkomst van social media en met name de “goeroes” die de trend als onvermijdelijk aan u proberen te verkopen gekoppeld aan dure adviezen? Klik hieronder op de link naar een anti-social media goeroe rant. Vindt uhet te gek, solliciteer dan bij Citygroup.