Grote kantoren steken veel tijd en geld in het kennismaken met rechtenstudenten. Pre-covid ging dat in de vorm van stages, buitenlandse business courses en bedrijvendiners, tot een pandemie roet in het eten gooide. Hoe houden De Brauw, AKD, Allen & Overy en NautaDutilh nu contact met studenten?
Aanschuiven bij jurisprudentielunches, naar meetings met de cliënt en daarna misschien wel tot diep in de nacht proosten op de goede afloop van een overname: zo ziet sinds jaar en dag een gemiddelde stage bij een groot advocatenkantoor eruit.
Bij Allen & Overy kwam daar op 12 maart vorig jaar acuut een einde aan, vertelt recruiter Esmee Put. “In eerste instantie hebben we de stages gepauzeerd, maar toen duidelijk werd dat de situatie voorlopig helaas niet zou veranderen, besloten we de stages tijdelijk helemaal te annuleren.”
Ook bij AKD werden de student-stagiairs naar huis gestuurd, vertelt recruiter Dion Ploeger. “We hebben in maart direct alle lopende stages geschrapt, omdat we vonden dat we studenten op deze manier geen complete ervaring konden bieden.” Bij NautaDutilh gingen de stages – zo goed en kwaad als het ging – op afstand wel door. Recruiter Floortje Kieft: “Alleen de stages op onze kantoren in het buitenland moesten we afzeggen, die hebben we zoveel mogelijk verplaatst naar Amsterdam en Rotterdam.”
Ook De Brauw Blackstone Westbroek besloot om de stages vanuit huis voort te zetten, vertelt recruiter Sanne Kramp. “We wisten nog niet precies hoe we het gingen inrichten, maar we vonden het de moeite waard om het in ieder geval te proberen.”
Online koffiebreaks
Zodra bleek dat de situatie voorlopig niet zou veranderen, besloten ook Allen & Overy en AKD de draad weer op te pakken. Bij AKD gingen de reeds ingeplande stages vanaf april weer door, bij Allen & Overy kwam het schema in juli weer op gang. Bij alle kantoren werken de studenten nu vanuit huis, waarbij naast inhoudelijke meetings en opdrachten vanalles wordt ingezet om hen alsnog zoveel mogelijk sfeer te laten proeven. Zo zijn er virtuele introductiepraatjes, online koffiebreaks en pubquizzen en wordt er veel in duo’s gewandeld. Een advocaat van De Brauw nodigde zijn studenten in heel kleine groepen thuis uit voor een diner, om elkaar in ieder geval één keer in het echt te spreken.
Bij Allen & Overy mogen studenten heel soms een dag op kantoor komen werken. Put: “Uiteraard binnen de kaders van het regeringsbeleid. Er zijn maar weinig kantoorgenoten aanwezig en iedereen zit alleen op een kamer, maar we krijgen vaak terug hoe fijn studenten het vinden om toch ook een keer op kantoor te zijn.”
Bureauhangmatten en theepakketten
Omdat de meeste studenten thuis niet de luxe hebben van een werkkamer (“sommigen hebben niet eens een tafel”), bieden de kantoren hen de mogelijkheid om een bureau, stoel, laptop of tweede scherm te lenen. Ook gedurende de stage worden de studenten goed gefaciliteerd: ze ontvangen ontbijt-, lunch- of borrelpakketten en krijgen handige thuiswerkgadgets opgestuurd. AKD geeft stagiairs bijvoorbeeld een bureauhangmat, om tijdens lange dagen achter de computer je benen in te leggen. NautaDutilh stuurde studenten een theepakket op voor tijdens een studiebreak en studieverenigingen die normaal gesproken worden uitgenodigd op kantoor, kregen van AKD een koffiemachine voor in de bestuurskamer. “We proberen nu zoveel mogelijk individuele aandacht te geven,” zegt Ploeger.
Tijdens het virtuele eindbeoordelingsgesprek vragen de recruiters de studenten ook om feedback over hun ‘coronastage’. Volgens NautaDutilh en AKD blijft het work in progress: “Een hele dag digitaal onboarden bleek bijvoorbeeld veel te lang, dus dat hebben we de keer erna aangepast. Elke maand verbeteren we nog wel iets aan het proces.” De meeste studenten zijn positief over hun stage-ervaring. Ondanks de omstandigheden hebben ze voor hun gevoel toch een goed beeld gekregen van hun potentiële werkgever, al hadden ze uiteraard liever twee maanden op een bedrijvig kantoor gezeten.
Clubhouse
Datzelfde krijgen de recruiters terug van de studenten die deelnemen aan de virtuele bijeenkomsten die de business courses, masterclasses en bedrijvendagen moeten vervangen. In het hoogseizoen (oktober – mei) hadden kantoren soms wel drie evenementen per week. Op de meeste kantoren is inmiddels een (semi-)professionele studio ingericht, van waaruit advocaten virtuele presentaties geven aan studenten.
Naast inhoudelijke webinars en vaardigheidstrainingen, worden door de kantoren onder meer online wijnproeverijen, mindfulnesstrainingen en diversiteitssessies ingezet om zichzelf op afstand in de kijker te spelen. Het recruitmentteam van Allen & Overy host evenementen op Clubhouse om vragen te beantwoorden over de sollicitatieprocedure, cv-opbouw en het gebruik van LinkedIn. Een recruiter bij AKD neemt regelmatig een podcast op over ‘health and wellbeing’.
De creativiteit loont, zeggen de kantoren. Ook virtueel melden zich genoeg studenten voor een kennismaking. Kieft: “Ideaal vinden ze het niet, maar hun studie gaat ook gewoon door: ze willen niet stil blijven zitten.”
Business course naar China
Allen & Overy zag zich in maart vorig jaar genoodzaakt om hun populaire business course naar Silicon Valley te cancellen. “De bedoeling was toen nog om in het najaar een alternatief te organiseren, maar dat ging ook niet door. Toen dachten we aan de zomer van 2021, maar in januari besloten we het maar even stil te leggen. We richten nu onze pijlen op een nieuw soort business course dichterbij huis, aan het einde van dit jaar. We hopen dat het fysiek kan, maar anders maken we het programma virtueel.” Voor notariële en fiscale studenten organiseerde het kantoor wel virtuele kennismakingsevenementen.
In februari 2020 zou De Brauw met een groep studenten naar Shanghai gaan, maar door een zeker virus in China besloten ze hun business course om te boeken naar New York. Kramp: “Dat was net zo leuk. En we hebben echt geluk gehad: een maand later hadden we helemaal niet meer kunnen gaan.” In mei van dit jaar organiseert De Brauw een business course gelieerd aan The Invictus Games. “We hopen elkaar – binnen de maatregelen – zoveel mogelijk fysiek te kunnen ontmoeten tijdens het event, maar we bereiden ook een online draaiboek voor.”
Ook bij NautaDutilh ging de jaarlijkse masterclass op kantoor niet door. Het alternatief, een eMeet & Greet, sloeg zo goed aan, dat er inmiddels al tien edities zijn geweest. Kieft: “Normaal gesproken zouden we met de studenten tijdens een masterclass onze kantoren bezoeken, samen lunchen, gaan bootcampen en als afsluiting dineren met kantoorgenoten. Sommige elementen kun je lastig digitaal maken, maar toch lukt het met eMeet & Greets heel goed om studenten kennis te laten maken met onze verschillende praktijkgroepen – en vice versa.”
Geen tussenjaar
Dat blijkt ook uit de cijfers: bij alle vier kantoren solliciteren evenveel kandidaten naar een advocaat-stage als voor de pandemie, soms zelfs meer. De recruiters denken dat dit komt doordat studenten in tijden van crisis op zoek zijn naar zekerheid. Een tweede master volgen is nu minder aantrekkelijk, en een tussenjaar om te reizen is geen optie. Liever gaan ze meteen aan de slag.
Ook de sollicitatieprocedures zijn bij alle kantoren virtueel, alleen bij AKD maken kandidaten op kantoor een casus, ‘uiteraard met inachtneming van de maatregelen’. Wie solliciteert bij De Brauw, maakt kans om één van de rondes wandelend met een partner te doorlopen. Het voordeel is – nu nog – dat de meeste sollicitanten al bekend zijn bij de kantoren, omdat ze er pre-covid stage hebben gelopen of op een andere manier kennis hebben gemaakt. Kramp: “Uiteindelijk wordt de spoeling natuurlijk wel dunner. Als dit nog veel langer duurt, kennen we kandidaten volgend jaar alleen nog maar via het scherm.”
Toch zijn de recruiters tevreden over de succesratio van de digitale sollicitatieprocedure. Er zijn niet meer (of minder) mismatches ontstaan en allen hebben het gevoel dat ze ook virtueel uiteindelijk een goed beeld van iemand krijgen. “Al ben je soms wel verrast als je iemand in het echt ziet.”
Persoonlijk contact
De kantoren zijn allemaal van plan om na corona weer evenementen op kantoor te organiseren, omdat het bij recruitment juist draait om persoonlijk contact. Toch zullen ze, met het oog op duurzaamheid en efficiëntie, elementen als webinars en Zoom-gesprekken zeker meenemen. Ook over business courses in eigen land – of in ieder geval dichter bij huis – wordt nagedacht.
Voor de studenten zelf heeft digitaal kennismaken ook voordelen, denkt NautaDutilh. “Voorheen was een student uit Groningen een dag kwijt om naar ons toe te reizen voor een kantoorbezoek. Nu heeft zij tot drie uur college, ploft thuis op de bank en logt daarna in.”