Het is tegenwoordig niet eenvoudig je weg te vinden in de schappen van de supermarkt. De layout en de kleuren van de verschillende verpakkingen lijken allemaal erg op elkaar en vooral de huismerken schurken dicht aan tegen de A-merken. Misgrijpen ligt voor de hand. Een opvallende uitzondering geldt echter voor de ‘energy drinks’.
Daar is het onderscheid nog duidelijk aanwezig. Met name marktleider Red Bull is in dit schap zeer herkenbaar met zijn zilverblauwe kleuren. Geen van de concurrenten gebruikt eenzelfde design en de opvallende Red Bull kleurcombinatie zilverblauw kom je al helemaal niet tegen. Misgrijpen in dit schap is dan ook vrijwel uitgesloten.
Hoe hebben die mensen van Red Bull dat toch voor elkaar gekregen? De verklaring is eenvoudig: als er ook maar ergens een verpakking opduikt die enige gelijkenis vertoont met die van Red Bull, treedt de fabrikant onmiddellijk op. Dat begint met een boze brief en als dat niet werkt wordt de ander gewoon via de rechter op de knieën gedwongen. Het zal een paar centen kosten, maar dan heb je ook wat. Zo blijft Red Bull een unieke verschijning onder de ‘energy drinks’. Zou Red Bull dit niet doen, dan was de kleurcombinatie zilver-blauw al lang de categorie-code geworden voor ‘energy drinks’, door iedereen vrij te gebruiken.
De Red Bull-case laat zien dat merkbescherming niet ophoudt bij de registratie van een merk. Wil je je rechten in stand houden dan moet je het merk na registratie goed bewaken en moet je alert blijven op aanhakers. Dat geldt niet alleen voor verpakkingen in de supermarkt, maar in principe voor elk merk. Laat je de concurrentie te dicht in de buurt komen, dan verwateren je rechten en neemt de beschermingsomvang van het merk af.
Op 7 oktober 2009 was het weer eens raak: met de hulp van de Haagse rechtbank liet Red Bull de aanhaker Tornado van de markt verwijderen. Zo houdt Red Bull zijn straatje lekker schoon.
Bas Kist, Partner Shieldmark.Zacco