KPN heeft tijdens het nieuwjaarsbijeenkomst van MVO Nederland en het Initiatief Duurzame Handel de prijs voor het meest transparante jaarverslag op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), ontvangen. De prijs, de Kristal, is de nieuwe hoofdprijs van de al langer bestaande Transparantiebenchmark.
De winnaar van dit jaar is gekozen uit bijna 500 bedrijven en instellingen. Omdat MVO in de Code Tabaksblat is opgenomen, moeten alle grote beursgenoteerde bedrijven verplicht rapporteren over MVO. De jury vond het jaarverslag van TNT het meest innovatieve en dat van Heineken het meest communicatieve. Aan drukkerij OBT werd de stimuleringsprijs MKB 2010 overhandigd.
Volgens staatssecretaris Bleker van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie is openheid over MVO van steeds groter belang. “MVO moet je doen en je moet erover rapporteren. Een goed maatschappelijk jaarverslag is geen doel op zich. Waar het om gaat, is dat bedrijven niet alleen laten zien wat ze doen, maar ook hoe ze het doen.”
Het ministerie voert jaarlijks de Transparantiebenchmark uit. Samen met de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) reikt het ministerie jaarlijks de prijs uit. De Kristal werd dit jaar uitgereikt door Z.K.H. Prins Carlos Bourbon de Parme.