De meerderheid van de juridische professionals is bezorgd over de inwerkingtreding van de UK Bribery Act. Dat blijkt uit online onderzoek van ZyLAB onder 151 juridische professionals werkzaam bij de grotere ondernemingen in Nederland, Engeland en Duitsland. Het onderzoek laat zien dat bijna alle deelnemers op de hoogte zijn van de introductie van de wet. Bijna de helft (47%) geeft tegelijkertijd aan behoefte te hebben aan meer informatie.
De onderzoeksresultaten werden op 12 april gepresenteerd tijdens het seminar ‘Non-compliance can get you into jail’. De UK Bribery Act, ook wel gekscherend de Foreign Corrupt Practices Act (FCPA) on steroids genoemd, wordt per 1 juli aanstaande ingevoerd. De nieuwe wet strekt zich voorbij de publieke sector uit naar het commerciële bedrijfsleven en stelt bedrijven strafbaar die falen in het voorkomen van omkoping.
Het onderzoek toont aan dat 75 procent van de juridische professionals een toename verwacht van het aantal corruptie- en fraudeonderzoeken. Slechts 10 procent gelooft dat dit niet het geval zal zijn en 15 procent acht dit op zijn minst zeer onwaarschijnlijk.
Merk- en imagoschade grootste zorg
Bedrijven die falen in hun pogingen om te voldoen aan de Bribery Act kunnen rekenen op stevige sancties, waaronder ongelimiteerde boetes en zelfs gevangenisstraffen. Gevangenisstraf en boetes vormen voor de juridische professionals echter niet de grootste zorg. Meer dan de helft (52 procent) geeft aan zich bij een mogelijk onderzoek op de eerste plaats bezorgd te maken over merk- en imagoschade.
De UK Bribery Act geeft aan dat organisaties zich kunnen verdedigen tegen aanklachten van omkoping of corruptie indien zij kunnen aantonen dat ze adequate procedures hebben geïnstalleerd om omkoping te voorkomen. Het Britse Ministerie van Justitie heeft onlangs richtlijnen gepubliceerd waarmee organisaties hun volgende stappen kunnen bepalen.
Preventie
In de richtlijnen worden zes principes geformuleerd waarmee organisaties kunnen besluiten wat zij nodig hebben. Risk assessment en due diligence worden genoemd om te bepalen waar en met wie er wordt gewerkt. Ook wordt duidelijke communicatie van strategie en beleid genoemd, almede strikte monitoring en controle op de effectiviteit van de maatregelen op het gebied van fraude- en omkopingspreventie. Het verbaast de onderzoekers dan ook dat slechts 27 procent van de ondervraagden aangeeft een (technische) oplossing te gebruiken ter ondersteuning van de anti-fraude- en compliancestrategie.
Johannes C. Scholtes, chief strategy officer van ZyLAB zegt in het begleidende persbericht bij het onderzoek: “De boetes onder de Amerikaanse FCPA hebben in 2010 alle records verbroken en vooral ook organisaties buiten de grenzen van de Verenigde Staten getroffen. De nieuwe UK Bribery Act lijkt, in ieder geval op papier, iedere internationale organisatie nog harder te treffen. Het is begrijpelijk dat juridische professionals zich zorgen maken.”