De vraag ‘Is everybody happy?’ ligt op de lippen van de Chief Happiness Officer van het Spaanse advocatenkantoor ECIJA. Deze innovatieve advocaten stelden recent zo’n functionaris aan. In de Nederlandse advocatuur is de rol nog niet gesignaleerd, maar het streven naar ‘werkgeluk’ is ook hier niet nieuw.
Door Erik Jan Bolsius, correspondent business
Alejandra Riquelme is Chief Happiness Officer bij ECIJA, een snelgroeiend Spaans advocatenkantoor, dat zich met name richt op telecom-, media- en technologiebedrijven. Het kantoor groeide de afgelopen jaren binnen en buiten Spanje dankzij overnames in Spaans- en Portugeessprekende landen. Riquelme werkt er anderhalf jaar, kwam binnen als HR-manager, maar speelt dus nu de rol van Chief Happiness Officer. Wat ze doet?
“Allereerst luisteren we veel naar de collega’s. Als zij happy zijn, doen wij ons werk goed,” vertelt Riquelme in rap Engels aan de telefoon. “Dus gaan we naar teammeetings en observeren daar de onderlinge communicatie. Voelt iedereen zich vrij genoeg om echt mee te doen? Wij kennen de mensen goed, ze melden zich vaak als eerste bij ons als ze ergens mee zitten.”
Welcome buddy
Vrijheid, blijheid, die associatie zit er wel een beetje in, bij de functie Chief Happiness Officer. Riquelme heeft echter een heel zakelijke opdracht. “We helpen onze collega’s constant met hun ontwikkeling. Hoe kunnen ze commerciëler werken, hoe verbeteren ze hun werk?” Veel verbeteringen voert ze door via gesprekken met leidinggevenden, en door gezamenlijke activiteiten te organiseren. “Alles om de teams closer te maken. Een ontbijtsessie samen, dinertjes, een verjaardag vieren, teambuildingsessies.”
Het teamgevoel begint al op de eerste dag, want elke nieuwe collega krijgt een ‘Welcome buddy’, een ervaren advocaat die hem of haar direct een goed gevoel moet geven. Die aandacht is heel belangrijk, vertelt Riquelme. “Er komen veel nieuwe mensen aan boord. We rennen niet, we vliegen echt, zo snel gaan de ontwikkelingen hier.”
Door de constante gesprekken met collega’s weet Riquelme dat de veelal jonge advocaten bij ECIJA belang hechten aan corporate social responsibility en flexibiliteit. “Daar is alle ruimte voor. Iedereen heeft een laptop en krijgt alle kans zijn werk zelf in te richten. Ze kunnen ook altijd thuiswerken. We werken samen in een online tool, Teams van Microsoft, zodat ook degene die thuis aan het werk is, aan teammeetings kan deelnemen. Als je voelt dat je onderdeel bent van het team, ben je er sowieso bij, ook online.”
Riquelme haalt veel inspiratie uit het boek ‘Work Rules’ van Laszlo Bock, een voormalig HR-manager bij Google. “Hun beleid is gebaseerd op het geven van vrijheid aan de mensen. Als je dat doet, zullen ze je verbazen. Als je ze steeds controleert, voelen ze zich vooral bekritiseerd.”
Vier pijlers voor werkgeluk
Het begrip werkgeluk is ook in Nederlandse HR-kringen populair. Werkgeluk-adviseur Krista de Wolff heeft er haar vak van gemaakt. Voor haar is het een kwestie van common sense. “Als mensen gelukkig zijn in hun werk, leveren ze beter werk af. Het is goed dat daar nu meer aandacht voor is, maar je moet er niet aan beginnen omdat het een hype is. Het moet oprecht zijn.’
Het uiteindelijke doel moet zijn dat medewerkers meer autonoom gaan handelen, meer eigen initiatief tonen, meer en beter werk leveren. De Wolff heeft niet eerder voor advocatenkantoren gewerkt, maar durft wel te zeggen dat aandacht voor werkgeluk ook voor advocatenkantoren belangrijk is. “Ik neem aan dat er veel werkdruk is, de lat ligt hoog, advocaten maken veel uren, vaak onder stress. Als iedereen dat ervaart en er niet gelukkig van wordt, moet je daar samen naar kijken. Kijk of je zingeving ervaart in wat je doet. Dat zal per persoon verschillen. Werk je alleen voor het geld, dan maak je soms keuzes die ten koste gaan van je werkgeluk.”
Geen geld om een Chief Happiness Officer aan te stellen? Wellicht helpen de vier pijlers van werkgeluk, zoals managementboekenauteur Ben Tiggelaar deze beschrijft, al iets. Die vier pijlers zijn Purpose, Engagement, Resilience, Kindness (een hoger doel, betrokkenheid, veerkracht en vriendelijkheid). In het kort:
1. Purpose draait erom dat je dagelijkse werkzaamheden passen bij je belangrijkste persoonlijke waarden. Je doet dingen waar je van houdt en in gelooft. 2. Engagement gaat over de emotionele betrokkenheid bij je werk. Plezier, autonomie, en de gelegenheid om werk te doen waar je in opgaat, zijn daarin essentieel.
3. Resilience focust op de vraag of je kunt dealen met tegenvallers. Kun je ervan leren en je aanpassen aan nieuwe omstandigheden? Leren om minder af te dwalen en meer met je gedachten bij je huidige activiteiten te zijn.
4. Kindness draait om vriendelijkheid tussen collega’s. Respectvol met elkaar omgaan, spullen delen, goed luisteren naar elkaar, complimenten geven.