Wat is voor advocatenkantoren de beste strategie in de war for talent? Erik Jan Bolsius denkt graag mee over oplossingen. Tip bij het werven: probeer het eens met de waarheid.
Opa vertelt, maar ‘in mijn tijd’ waren er niet veel vacatures in de advocatuur. Zo makkelijk kwam je niet aan een baan als net afgestudeerd jurist in de jaren ‘90 (ja, van de vorige eeuw). En recruiters bestonden ook niet, hoogstens voor de allerbeste studenten die er ook nog twee bestuursfuncties en een jaar buitenlandervaring bij hadden op hun CV. Dus als ik lees dat er veel vacatures zijn, schiet ik nog altijd in de gedachte: ‘heel mooi, dan heb ik dus zo een baan als ik wil!’.
Maar ik weet inmiddels ook wel dat het een probleem is als een people business geen nieuwe people kan vinden. Dus worden er recruiters ingeschakeld, toffe reisjes georganiseerd, of masterclasses gehouden. En er worden vacatures geplaatst met ronkende teksten die echt niemand verleiden.
Probeer het met de waarheid
Over de manier waarop advocatenkantoren nieuwe mensen werven, wil ik het graag eens hebben. Want daar is best veel in te verbeteren.
Te vaak wordt een vacaturetekst erg futloos opgeschreven en weet het kantoor zich niet echt te onderscheiden van de andere kantoren die ook naar dat talent vissen. In een ver verleden werkte ik bij een grote organisatie, met veel woordvoerders. Een gevleugelde uitdrukking van een van hen was ‘of je probeert het met de waarheid’. Dat is een goede tip voor advocatenkantoren die (jonge) professionals werven, want die mediawijze generatie die het werk voor het uitkiezen heeft, trapt in geen enkel onecht kletspraatje.
Wees eerlijk
‘We hechten aan een goede work-life balance’
Wie gelooft dat van een advocatenkantoor? Zeg eerlijk dat er hard gewerkt wordt.
‘Bij ons krijg je direct contact met klanten’
Nee, vaak zit je eerst een paar jaar voor een patroon te buffelen zonder eigen klanten. Niet gek hoor, daar leer je veel van, maar zeg het als het zo is.
‘We hebben gave uitjes en feesten en heerlijke lunches’
Tsja, wie zegt dat? De havermelk macchiato-generatie luncht thuis een stuk beter, heeft in het weekend mooiere feesten dan jij ooit voor ze organiseert en vindt uitjes met kantoor ‘saai’. Je wint ze er niet mee.
‘Je krijgt de kans om je snel te ontwikkelen’.
Top, je hebt gelezen dat de jongste generatie zich wil ontwikkelen, maar in wiens tijd moeten ze dat doen? Ben je daar ook eerlijk over? En wat is het perspectief? Partner worden en nog harder werken? Zeg het.
Tijdelijke werkplek
Dus probeer het eens met de waarheid, vertel eerlijk over de sfeer op kantoor, geef goed aan wat er van ze verwacht wordt en laat het ze ervaren. Waarom nodig je ze niet uit op kantoor? Creëer voor afstudeerders alvast een tijdelijke werkplek bij jou op kantoor als ze rustig willen afstuderen, en bied desnoods begeleiding aan van je advocaten. En vooral: wees flexibel, authentiek en eerlijk. Zo verover je het hart van de jonge advocaat to be.