Het uurtarief volledig afschaffen, waar Erik Jan Bolsius onlangs toe opriep, dat willen cliënten vaak helemaal niet. Maar er zijn oneindig veel soorten tariefafspraken, vertelt advocaat Esther Brons.
Advocaat Esther Brons is het eens met de stelling dat advocaten die het anders willen doen, moeten beginnen met het afschaffen van het uurtarief als basis voor hun facturen. Brons is medeoprichter van DOEN Legal, een klein, commercieel advocatenkantoor in Zeist, dat vanaf de oprichting in 2012 op de eigen website adverteert met abonnementen en vaste prijsafspraken.
“Het werkt echt, maar het is niet zo makkelijk om het uurtarief er helemaal uit te gooien,” vertelt Brons. “Wij zitten in een commerciële praktijk en werken veel voor creatieve bedrijven. Dat zijn mensen die gewend zijn om in marketingtermen te denken. Ze vinden het normaal om te vragen ‘wat kost het, en wat levert het me op’.” Haar klanten willen vooral duidelijkheid, weten waar ze aan toe zijn.
Vast contract
“We hebben veel variaties in de tarieven, maar het begint altijd met een goed gesprek met de klant. Ik vraag wat we voor ze kunnen doen, is je zaak heel principieel of niet, wat is je budget, hoe snel moet het zijn afgehandeld? Hoewel we op de site een aantal mogelijkheden noemen, wordt het vaak een mix. Omdat de klant het ook niet altijd overziet, vooraf, kunnen we ook beginnen met een maand goed bijhouden van onze tijd, om daarna een vast contract af te spreken.
Uiteindelijk wil ik dat de klant blij is. Blind alle uren uitdraaien en automatisch de factuur uitsturen met tien pagina’s verantwoording lijkt transparant, maar een klant wordt daar knettergek van. Ik zet een aantal automatische registraties in het urensysteem op nul, zodat hij niet elk mailtje dat ik intern doorstuur op de rekening zet, bijvoorbeeld. Ja, dat scheelt omzet, maar levert een tevreden klant op.”
Klanttevredenheid
Brons is ervan overtuigd dat de hoge klanttevredenheid die het kantoor scoort (9,8 bij Advocaatscore) ook te maken heeft met de manier waarop ze hun facturen maken. “Wij verklaren het doordat we veel met onze klanten praten over de vraag waar ze behoefte aan hebben, waar ligt onze toegevoegde waarde, we zijn toegankelijk, bereikbaar. Die waardering gaat niet over de inhoud van het werk, maar over het onderhouden van contact, klanten aandacht geven, vanuit oprechte interesse. Een vonnis stuur ik niet zomaar door, daar bel ik over. Ja ook, of juist, als de uitspraak tegenvalt.”
Meer uren: bellen met de klant
Als Brons met haar klant bespreekt wat hij of zij wil bereiken, komen ook de kosten van haar dienstverlening ter sprake. En of een uurtarief of een andere vorm van factureren gewenst is, en op welk totaalbedrag de klant moet rekenen. Ook al gebeurt alles volgens afspraak, dan nog vindt ze het logisch om de factuur na te lopen. “Ik kijk naar de factuur en ga terugrekenen naar wat de klant in het eerste gesprek vertelde. Het gebeurt wel eens dat ik bel en zeg dat ik me niet heb gerealiseerd dat ik meer uren in een zaak heb gestoken. Dan moeten we het daarover hebben, ook al waren die uren nog zo nodig.”
Abonnementen
Brons vertelt dat ze vaak de vraag krijgt of klanten een vaste abonnementsafspraak niet misbruiken, door elke dag te bellen. “Als dat gebeurt, maak ik een lunchafspraak en laat ik zien dat dat niet uit kan, en komen we een ander bedrag overeen of we vinden een andere vorm met elkaar.”
DOEN Legal heeft voor tien procent van haar omzet abonnementen met vaste klanten. Zij betalen iedere maand een vast bedrag. Het verschilt per klant, zegt Brons: “De een wil structureel een paar contracten per week laten nakijken, de ander wil wekelijks even bellen voor overleg. Ook daar begint het met de vraag: waar heb je ons voor nodig en wat is je budget?” Brons wijt de huiver om alternatieve tarieven te gebruiken aan het feit dat veel advocaten intern worden afgerekend op ‘uurtarief keer aantal uren’. “Wij rekenen intern niet met een uurtarief.”
Op de hoogte houden
Niet elke praktijk leent zich voor alternatieve tarieven, weet Brons ook. “Vaste prijzen werken het best bij duidelijke producten, bijvoorbeeld contracten, algemene voorwaarden of een geheimhoudingsovereenkomst. In de procespraktijk heb je het een stuk minder in de hand. Vaak willen klanten dan ook dat je een uurtarief rekent en ze goed op de hoogte houdt van de kosten, zodat ze tussentijds kunnen bijsturen. Als je daar een vast bedrag voor rekent kun je er zelf naast zitten, maar kan het ook betekenen dat de klant veel te veel betaalt, als de zaak een stuk makkelijker verloopt dan vooraf ingeschat werd. Geen klant wordt blij van een rechtszaak, en zeker niet als hij voor zijn gevoel te veel betaalt.”