Eerlijk zeggen: heeft je kantoor een strategie voor de lange termijn? Of werken jullie vooral hard om je cliënten te bedienen? Dat laatste? Geen ramp, er komt brood mee op de plank. Maar toch. Neem eens een paar avonden of een lang weekend de tijd om de strategie aan te scherpen. De website Lawyerist.com heeft daar goede tips voor.
Door Erik Jan Bolsius, correspondent business
Persoonlijk word ik altijd wat zenuwachtig van de vraag wat mijn strategie is, als zelfstandig adviseur. Natuurlijk, ik denk echt wel na over wat ik doe. En ik heb een businessplan gemaakt, ooit. Ik kan er echt een goed verhaal over vertellen, maar als je doorvraagt, kan het wel wat scherper, meer onderscheidend, duidelijker. Herkenbaar?
Shake hands, hardwerkende juridische ondernemer waarvan de strategie een beetje verwaterd is: we verkeren in goed gezelschap. Mooi voor alle positionerings-, marketingdeskundigen en consultants. Hebben zij ook wat te doen. Toch kun je veel zelf. Met deze tips van Lawyerist.com over Law Firm Strategy kun je de strategie van het kantoor weer scherpstellen.
De zes belangrijke elementen voor je kantoorstrategie:
1. Je werkt volgens een duidelijke beschreven missie en waarden.
2. Er is een businessplan voor het kantoor, dat ingaat op het oplossen van problemen van klanten en de kosten die je ze daarvoor in rekening brengt.
3. Je houdt de ontwikkelingen in de markt bij en vertaalt die weer terug naar de strategie.
4. Je werkt aan kortetermijnprojecten die samenhangen met je langetermijndoelen (die is lastig hè).
5. Je hebt KPI’s vastgesteld zodat je ook kunt meten of het kantoor gezond is, en om toekomstig succes te monitoren.
6. Je analyseert regelmatig je concurrentie, en past de strategie daarop aan.
Deze zes elementen worden op de site van Lawyerist stuk voor stuk uitgewerkt in hetzelfde verhaal. Op veel andere websites kun je trouwens ook informatie vinden over het goed omschrijven van je missie, visie en strategie. Het mooie van Lawyerist.com is dat de site zich echt richt op (kleine en middelgrote) advocatenkantoren in de Verenigde Staten. In de competitieve Amerikaanse markt moeten advocatenkantoren al veel langer hun best doen om hun hoofd boven water te houden. Die ervaring lees je terug op de site.
Niet het eerste waar je aan denkt, maar zeker nuttig is de tip om je kantoor(strategie) op te schrijven met het eind van je loopbaan in je achterhoofd. Hoe staat het kantoor er straks voor, als de oprichters met pensioen gaan? Ook handig: bedenk goed wie je ideale cliënt is. Voor wie werk je graag, in welke sector, wat zijn hun grootste (juridische) problemen, wat verwachten zij van een advocaat, en waarom zouden ze jou (al dan niet) inschakelen? Een goed doordacht antwoord op die vragen levert nuttige input voor je strategie op.
Passie voor het recht, passie voor cliënten en hen echt willen helpen: daar begint het allemaal mee. Maar het is niet genoeg. Eens in de zoveel tijd bijsturen, kijken naar de markt en de behoeften van cliënten: het is echt waardevol. Het houdt jezelf als professional en het kantoor als geheel scherp. Vaak heeft de waan van de dag een stuk meer invloed op je agenda dan je eigen doelen. Back to basics: waar koos je dit mooie beroep ook alweer voor?