Hoe voorkomt Heineken dat ze in de metaverse alcoholreclame maken voor jongeren? En wat doet KFC tegen virtuele vestigingen die hun fans opzetten? Voer voor bedrijfsjuristen.
Foto: Een avatar in metaverse Decentraland / Shutterstock
Over de innovatieve mindset van juristen wordt best vaak geringschattend gedaan. Maar dat zal niet aan de leden liggen van de sectie digitalisering van het Nederlands Genootschap van Bedrijfsjuristen.
Zij organiseerden samen met advocatenkantoor Baker McKenzie een sessie over de juridische aspecten van ondernemen in de metaverse. Met tachtig bezoekende bedrijfsjuristen zat de zaal vol met leden die namens hun bedrijf alles wilden weten over die virtuele wereld.
Sinds jaren ‘60
Fiscalist Roger van de Berg, die voor Baker McKenzie vanuit Amsterdam veel grote cryptobeurzen adviseert, volgt de metaverse al langere tijd. “In de lockdown hebben ze een enorme vlucht genomen. Via virtuele ontmoetingen in Roblox, Fortnite en Decentraland konden jongeren nog wel sociale contacten onderhouden.”
Van de Berg legt uit dat er niet een, maar vele verschillende metaverses zijn: “Ze bestaan al sinds de jaren ’60 van de vorige eeuw in boeken en films als 2001, a Space Odessey. Door de groei van een digital native-generatie die heel interactief gamet, tech trends als 5G, artificial intelligence en cloud computing en de toename van digital commerce, is er nu een kritische massa voor. Er gaat wereldwijd jaarlijks al zo’n 45 miljard dollar om in en via metaverses.”
Avatar bestelt pizza
Door het toenemende aantal transacties in cryptomunten, NFT’s, en bijvoorbeeld ook in avatars voor games, is de metaverse ook interessant voor grote merken, vertelt Van de Berg. Zo heeft Heineken een brouwerij in Decentraland.
Vanuit de zaal geeft de aanwezige bedrijfsjurist van het biermerk aan dat je daar alleen met een link kunt komen: “en die omgeving is goed af te schermen voor minderjarigen.” Bij pizzabakker Domino’s kun je met je avatar een pizza bestellen, die fysiek thuis wordt bezorgd, zodat je de metaverse niet uit hoeft.
Toestemming
De bekende keten KFC is zo populair dat fans van het merk een eigen onlinevestiging beginnen in Roblox. Baker McKenzies IP-expert Benjamin van Kessel heeft daar wel vragen bij: “Prachtig, want er komen miljoenen bezoekers in aanraking met je merk, maar hoe houd je controle en bescherm je je merk tegen oneigenlijk gebruik? Geen van die fans vraagt immers om toestemming van het gebruik van het logo.”
Supercompliant
Van Kessel vertelt dat de toegenomen consumentenbescherming ook in metaverses opgaat. “De ACM stuurt daar echt op, dus je moet supercompliant zijn, en transparant te werk gaan.”
Die transparantie geldt ook voor de fiscale kant van geld verdienen in een metaverse, weet zijn collega Van de Berg: “NFT’s zijn niet vrijgesteld van btw, dus je moet je klanten identificeren en je registreren voor de btw. Als je gaat samenwerken met metaverse-platforms, moet je vaak ook belasting betalen.”
Merk goed registreren
Voor bedrijfsjurist Martin Woodward, die vanuit de NGB-sectie digitalisering deze bijeenkomst mede organiseerde, zegt de hoge opkomst niet dat alle aangesloten bedrijfsjuristen al dagelijks vragen krijgen over de metaverse.
“Vooral consumentenmerken zullen ermee te maken hebben, en dan nog voornamelijk als marketinginstrument. Adidas verkoopt er bijvoorbeeld al digitale kledingstukken, maar voor de meeste bedrijfsjuristen is het nog ver van hun bed. En toch, als het aan Mark Zuckerberg van Facebook ligt, zitten we binnen een jaar allemaal met elkaar aan tafel in metaverses, en niet meer via Zoom of Teams.”
Woodward adviseert collega-bedrijfsjuristen naar aanleiding van de meeting om te checken of hun merk ook geregistreerd staat voor bescherming tegen inbreuken in de metaverse. “Als het merk niet in de goede klasse geregistreerd staat, kun je ook niet succesvol ageren tegen een inbreuk op je merk.”