Vermoeiend, een crisis als kans zien? Je hoeft geen naïeve positivo te zijn om er juist nu iets van te maken. Marketingexpert Erwin Wijman adviseert. “Bedenk eens een maffe billboardcampagne, de exploitanten van buitenreclame laten nu hun prijzen flink zakken.”
“Een advocatenkantoor heeft nu eindelijk tijd om aan zijn merk te werken!” Een van Nederlands bekendste marketingdeskundigen Erwin Wijman heeft genoeg ideeën over wat advocaten kunnen doen als het werk even terugloopt. Hij is een van auteurs van het afgelopen week verschenen boek Never waste a good crisis, waarin experts de tien wetten van crisismanagement beschrijven.
“Eigenlijk ben je als advocatenkantoor altijd druk, altijd bezig met cliënten, het bijhouden van je vakliteratuur, opleidingspunten verzamelen, never a dull moment. Maar als je nu iets meer tijd hebt, zou ik gaan bloggen, aan de website werken, meer aan marketing gaan doen. De advocatuur had de luxe dat dat niet echt hoefde, het werk kwam toch wel binnen. Als dat nu anders is, is dit het moment om jezelf meer onder de aandacht te brengen van je cliënten.”
Volgens Wijman is het niet zo moeilijk, noch duur om aandacht te trekken. Hij suggereert om eerst onderzoek te doen naar hoe je wordt gezien, als kantoor. “Vraag ‘Wat vind je van ons merk?’ via een online enquête. En noem het geen enquête, maar zet bijvoorbeeld in de onderwerpregel: ‘Geef nu je eerlijke mening over ons kantoor’. Na zo’n onderzoek weet je hoe mensen tegen je kantoor aankijken.” Die kennis vormt de basis voor al je vervolgstappen, zoals bloggen en nieuwsbrieven sturen.
Blogs werken nog steeds ‘als een dolle’
Wijman adviseert advocaten te gaan bloggen, omdat dat nog steeds erg goed werkt voor de online vindbaarheid van de website. De onderwerpen liggen voor het oprapen met alle nieuwe regels en maatregelen, denkt hij: “Blogposts kun je koppelen aan mailings naar cliënten. Dat werkt als een dolle. Het hoeven geen ingewikkelde nieuwsbrieven te worden met plaatjes en vormgeving. Een eenvoudige mail kan ook, over nieuwe dingen in je vak, een zaak waar je ingedoken bent, een inspirerend voorbeeld uit het buitenland. Ontvangers van de nieuwsbrief willen ook lezen wat er bij jou op kantoor gebeurt, iets persoonlijks van de medewerkers, wat houdt ze bezig? Of vertel wat jullie doen om klanten door de crisis te helpen, belicht je expertise.”
Wijman adviseert nadrukkelijk om ook regelmatig op LinkedIn te publiceren. “Dat kan in een kort bericht, als het inhoudelijk relevant is. Wat je ook doet, laat vaker je neus zien, online. En als je wat tijd hebt, kun je ook een rondje cliënten bellen, ook dat wordt erg op prijs gesteld.”
Billboardcampagne
Wijman verwijst naar een andere auteur van het boek, social media-adviseur Elja Daae. Zij adviseert juist nu meer werk te maken van social media. “Wat houdt je tegen om een van de eerste advocatenkantoren op TikTok te worden?” Een out of the box-idee van Wijman is geïnspireerd op een autodealer die in de vorige crisis een groot billboard langs de snelweg plaatste met de tekst ‘Stop de recessie, koop een Porsche’: “Dat kan een advocatenkantoor ook: bedenk eens een maffe billboardcampagne, de exploitanten van buitenreclame laten nu hun prijzen flink zakken.”
Waar Wijman het over marketing in crisistijd heeft, gaan de andere wetten van crisismanagement in Never waste a good crisis over financiën, bedrijfscultuur, turnaround management, innovatie, leiderschap, businessmodellen, innovatie en globalisering. Ze worden gelardeerd met opbeurende quotes en cases van bedrijven die al menig crisis overleefden. Niet origineel, wel opbeurend wellicht is deze van de Amerikaanse generaal Patton: “Ik meet het succes van iemand niet af aan hoe hoog hij klimt, maar aan hoe hij hoog hij weer opveert als hij de bodem raakt.”