Er gaan maar 24 uur in een dag, dus harder werken is niet de oplossing voor een tekort aan personeel. Wat kunnen advocatenkantoren dan wel doen?
De onzekerheid rond de vreselijke oorlog in Oekraïne maakt de economische vooruitzichten een stukje minder rooskleurig, maar op het moment van schrijven van dit verhaal zijn veel advocatenkantoren nog steeds op zoek naar personeel. Om niet met zijn allen in dezelfde vijver te vissen naar meer mensen, is dit een goed moment om na te denken over wat je als advocatenkantoor nog meer kunt doen bij een aanhoudend personeelstekort.
1. Harder werken
Harder werken is de standaardreflex van menig advocaat bij grote drukte. Maar dat houdt op bij een toenemend aantal burn-outs, bij het vertrek van de zoveelste collega die zegt een betere werk-privébalans te zoeken, of bij de zoveelste allnighter. Je wordt er ook niet scherper van als je dag en nacht werkt. Al zal het even werken bij grote drukte, op de langere termijn is dit een heilloze weg.
2. Een cliëntenstop invoeren
Cliënten weigerenis vloeken in de kerk voor vrijwel elke dienstverlener. Ik ken weinig advocatenkantoren die een algehele cliëntenstop invoeren. Toch is zoiets het overwegen waard, maar dan door beter te focussen en een echte niche te ontwikkelen. Op die manier vallen er cliënten af, maar die kun je doorverwijzen naar een collega-kantoor. En een duidelijke niche levert een goede positionering op voor het aantrekken van nieuwe collega’s. Het opschroeven van de tarieven is ook een goede ‘cliëntenwegjaagtactiek’ die het kantoor bovendien meer omzet kan opleveren. Maar let op, want die cliënten zie je niet meer terug als het economisch tij keert.
3. Innoveren in efficiënter werken
Innovatie is geen kortetermijnoplossing, maar wel iets waar je echt nu mee moet beginnen. Zo kun je het repeterende saaie werk automatiseren en de beschikbare menskracht inzetten waar hij voor nodig is: creatieve oplossingen bedenken. Collega Jeroen Zweers schrijft er inspirerende verhalen over.
4. Werven, werven, werven
Werving is de manier die de meeste kantoren hanteren om het personeelstekort tegen te gaan. Er worden recruiters ingeschakeld, toffe reisjes georganiseerd, masterclasses gehouden, studieverenigingen uitgenodigd, aparte ‘werken bij’-websites opgetuigd, alles om de jonge, ambitieuze juristen naar je kantoor te lokken. Logisch, maar je vist allemaal in dezelfde vijver. Over die vijver gesproken: zoek het breder! Heb je ervaring met HBO-juristen? Die voegen echt iets toe aan de staf van menig advocatenkantoor, en aan de rechtsstaat vertelde lector Ivar Timmer vorig jaar in Advocatie Magazine.
5. Betere arbeidsvoorwaarden bieden
Arbeidsvoorwaarden beginnen met een goed salaris. Weet je zeker dat je marktconform, of liefst iets meer betaalt? Daar houdt het nog lang niet op. Ook als je niet met een zak geld wilt of kunt rammelen, kun je als werkgever veel bieden. Begin met het geven van ruimte en onafhankelijkheid en stop met boven op je mensen zitten. Geef (nieuwe) medewerkers het vertrouwen dat ze verdienen als volwassen, slimme professionals. En schaf (het maximaal aantal) vakantiedagen af! Dat laatste zal misschien ook geld kosten, net als het bieden van meer opleidingsmogelijkheden, een goede laptop en thuiswerkplek, maar het zijn zeker verleidelijke arbeidsvoorwaarden.
Over al deze oplossingen zijn managementboeken volgeschreven, dus je bent er niet met dit verhaal alleen. Maar laat dit vooral een goede aftrap zijn voor de komende heisessie.