Valt een deel van de werkzaamheden weg? Dan kun je nu die achterstallige klussen doen. De website updaten, je LinkedIn-profiel verbeteren, blogs schrijven.
Sommige advocaten zitten nu een beetje in de situatie van de voetbaltrainer die even zonder club zit. Goed in hun vak, ervaren, altijd druk, maar ineens hebben ze minder om handen. In interviews lees je altijd dat die trainers dan hun schuur opruimen, klussen, de tuin doen. Tot zich weer een club meldt en ze daar weer te druk voor zijn.
Zo is het nu voor veel advocaten ook. Er ligt veel werk in het vooruitzicht, maar nu even niet. Geen woon-werkverkeer, geen kantooroverleg, geen klantbezoek, geen klanten over de vloer, de rechtbanken zijn gesloten: dat scheelt sowieso tijd.
Advocaten die niet aan marketing doen omdat ze te druk zijn om hun kantoorsite bij te houden, of te bloggen, hebben even geen excuus meer: dit is het moment om kritisch naar de kantoorwebsite te kijken, het LinkedIn-profiel te updaten of een serie blogs te schrijven. Maar waar te beginnen?
Stapppenplan
De eerste stap: bedenk goed waar cliënten op zitten te wachten: “Door te schrijven vanuit het perspectief van uw doelgroep kunt u zich profileren als een specialist en bovendien als iemand die de problemen van zijn klanten begrijpt,” adviseert jurist en blogtrainer Jan-Hein Strop in zijn workshop Succesvol bloggen & SEO. Hij publiceerde een Legal Blog Stappenplan met nuttige tips; op zijn site LegalDutch geeft hij zeven tips voor advocaten om succesvol te bloggen. Desgevraagd adviseert Strop vooral op je eigen website te publiceren, en niet alleen op LinkedIn: “Blogs op je eigen site zorgen voor conversie naar je nieuwsbrief, je kunt je traffic en engagement meten en het leidt tot een hogere ranking in Google.”
Is de kantoorwebsite niet meer naar je zin? Dan is dit het moment om er iets aan te doen. Als je hem helemaal wilt omgooien, kijk dan eens voor inspiratie bij het Amerikaanse Lawyerist.com. Zij publiceren elk jaar de tien beste advocatenwebsites. Wil je zo ver niet gaan? Neem dan in ieder geval de tijd om je ‘over ons’ tegen het licht te houden, actuele nieuwsberichten en blogs te schrijven en de profielen van de advocaten te updaten. Die kunnen meestal een stuk persoonlijker: waar kunnen ze je ’s nachts voor wakker maken, waarom doe je wat je doet?
Gratis online blogtraining
Ook social media-expert en jurist Elja Daae heeft ervaring met advocaten en marketing. Ze geeft vijf tips, in het kort: ga bloggen, wees toegankelijk, gebruik LinkedIn, ken je doelgroep (daar is ‘ie weer!) en ga actief op zoek naar nieuwe business. Zoeken naar nieuwe zaken en cliënten zit hem voor een deel in fysiek contact, dus dat zal nog even niet gaan, maar het voorbereiden ervan lukt des te beter. Daae: “Jouw kennis, ervaring en persoonlijkheid is eigenlijk alles dat je nodig hebt. Als je maar weet wie je wilt bereiken…dan is marketing voor advocaten eigenlijk niet zo moeilijk.” Twijfel je nog over hoe je moet bloggen? Daae heeft een gratis online blogtraining ontwikkeld.
De ‘social media jurist van Nederland’, Charlotte Meindersma, heeft de afgelopen jaren flink aan de online (snel)weg getimmerd met haar adviesbureau Charlotte’s Law. In april staat haar training Succesvolle Snelle Online Marketing voor Advocaten gepland. Meindersma voorziet dat de fysieke workshop niet doorgaat vanwege de coronamaatregelen, maar is bezig deze te organiseren als livestream en webinar. Ook op haar site heeft ze veel tips voor bloggende advocaten en ondernemers.
En welja: ook schrijver dezes helpt af en toe advocatenkantoren met nieuwe teksten voor hun website, of met trainingen Bloggen voor advocaten. Mijn tips voor advocaten die willen bloggen: plan een vast moment om te schrijven (nu kun je er meer tijd voor maken!), maak een contentkalender, verdeel de onderwerpen met je collega’s, inventariseer welke vragen er op kantoor binnenkomen (en schrijf daarover) en houd goed bij welke verhalen gelezen worden, zodat je weet of wat je schrijft relevant is.
Maar eerst en vooral: begin met het delen van je expertise, laat zien waarom je doet wat je doet en waarom cliënten bij jou moeten zijn en bij niemand anders. Dat doe je door je kennis te delen. Online. Nu!
Online feedback: je eerste verhaal gratis beoordeeld
Wil je aan de slag en heb je hulp nodig bij het schrijven? De eerste verhalen die ik per mail binnenkrijg (Over ons-webtekst, blogpost of LinkedIn-profiel) voorzie ik gratis van feedback.