Deloitte breidt de implementatie van een generatieve AI-chatbot genaamd PairD uit naar 75.000 werknemers in Europa en het Midden-Oosten. De door Deloitte zelf ontwikkelde tool, die in oktober in het Verenigd Koninkrijk werd gelanceerd, heeft als doel de productiviteit te verhogen.
De tool kan PowerPoint-presentaties maken, e-mails schrijven en code automatiseren. Medewerkers worden wel gewaarschuwd voor mogelijke onnauwkeurigheden in de informatie die de chatbot genereert over personen, plaatsen en feiten. Gebruikers worden daarom aangespoord om hun eigen due diligence en kwaliteitsborging uit te voeren om de nauwkeurigheid en volledigheid van de chatbot-output te verifiëren voordat ze deze in hun werkzaamheden echt gebruiken. Dit meldt The Financial Times.
In tegenstelling tot concurrenten die samenwerken met grote spelers zoals OpenAI, de maker van ChatGPT, heeft Deloitte zijn AI-chatbot intern ontwikkeld via het AI-instituut van het bedrijf.
AI omarmen
De uitrol benadrukt de groeiende trend in de professionele dienstverlening om generatieve AI te omarmen om taken te automatiseren. Andere grote spelers, zoals PwC, maken al gebruik van AI-chatbots in juridische en fiscale afdelingen om het werk van medewerkers te versnellen door grote documenten samen te vatten en nalevingskwesties te identificeren.
De adoptie van AI komt op een moment dat professionele dienstverleners kosten willen verlagen te midden van een vertraging in de vraag naar sommige van hun diensten in een uitdagende economische omgeving. Alle Big Four-bedrijven, waaronder Deloitte, hebben de afgelopen maanden programma’s voor gedwongen ontslagen aangekondigd.
Deloitte benadrukt dat het veilig gebruik van deze nieuwe tools een prioriteit moet zijn, zodat ze correct kunnen worden toegepast en waarde kunnen creëren. Medewerkers moeten daarom bijvoorbeeld een trainingsmodule voltooien voordat ze toegang krijgen tot PairD.
Ontslagen
Bij velen bestaat de angst dat de inzet van AI uiteindelijk gaat leiden tot velen ontslagen. Dat is volgens Bloomberg echter niet direct een gegronde angst. AI kan volgens hen ook werknemers helpen over te stappen naar functies waar wél vraag naar is, en Deloitte deed de afgelopen maanden precies dat. Op die manier kan het aantal ontslagen als gevolg van de implementatie van AI worden beperkt. Volgens Bloomberg zet het bedrijf AI-technologie in om de vaardigheden van zijn huidige werknemers te beoordelen en uit te zoeken hoe ze kunnen worden overgeplaatst naar bedrijfsonderdelen die veelbelovender zijn.