De overname van TNT Express door Amerikaanse branchegenoot UPS verloopt volgens ingewijden bepaald niet soepel. De deal zou weleens kunnen klappen op enkele sociale kwesties waarover nu gesteggel is aan de onderhandelingstafel. Waar helemaal niet wordt onderhandeld over een overname, is bij Ziggo. en ineens lijkt de hele wereld interesse te hebben voor de Limburgse autobouwer NedCar.
De onderhandelingen tussen United Parcel Service en TNT Express over de overname van de Nederlandse pakjesbezorgdienst verlopen volgens ingewijden stroef. Het al dan niet in stand houden van het Nederlandse hoofdkwartier van TNT Express voor de gecombineerde activiteiten schijnt nogal een heet hangijzer te zijn in de onderhandelingen. Daarnaast is er gesteggel over een aantal ‘personeelskwesties’. Onlangs deed UPS een tweede bod op concurrent TNT Express, nadat een eerste bod was geweigerd. De Amerikanen bieden € 9,00 per aandeel TNT Express. Met de overname wil het Amerikaanse concern zijn marktpositie in Europa verstevigen.
Volgens Topman Bernard Dijkhuizen van Ziggo, lopen er momenteel geen gesprekken met concurrent UPC om door die partij te worden overgenomen. Dat zei hij in het Financieele Dagblad. Ziggo kondigde vorige week haar langverwachte beursgang aan, maar kenners denken te weten dat er op de achtergrond koortsachtig gewerkt wordt aan een overname. Beide kabelaars hebben geen landelijke dekking, dat in tegenstelling tot concurrent KPN. Bovendien werken Ziggo en UPC al een tijdje samen op het gebied van mobiele infrastructuur. Maar van de geruchten over deze mogelijke overname is volgens Dijkhuizen dus niets waar. Over de beursgang van Ziggo zijn nog weinig details bekendgemaakt.
Er lijken steeds meer bedrijven te zijn die wel brood zien in de Limburgse autofabrikant NedCar. Opmerkelijk, want het bedrijf – dat eigendom is van het Japanse Mitsubishi – verkeert al decennialang in financiële problemen. Nadat eerst Q-PM uit Zwitserland interesse had getoond, heeft nu ook Nissan het Limburgse licht gezien volgens hun directeur aftersales Peter Cornelis. Momenteel zijn diverse partijen – onder meer vakbonden, de overheid en de directie van Nedcar – koortsachtig op zoek naar een partij die de Limburgse autobouwer wil overnemen. Mitsubishi staakt de activiteiten in Borne na dit jaar en daardoor komen een hoop banen op de tocht te staan. Hoe serieus de geïnteresseerde partijen zijn, is onduidelijk, maar alle opties worden bekeken.
Mogelijk neemt Hoek Transport zeer binnenkort alle logistieke activiteiten van Hadema Transport over. Hoek onderhandelt hierover met de curator van Hadema. Mocht de overname doorgaan, dan zullen de activiteiten hoogstwaarschijnlijk worden toegevoegd aan Hoek Healthcare Logistics, een dochteronderneming van Hoek Transport. Mocht de overname rond komen, dan verdwijnt Hadema als partij van de markt. Verder wil Hoek een deel van het personeel overnemen. De voorgenomen overname is in lijn met de strategie van Hoek om haar marktaandeel in de zorglogistiek te vergroten.