De kans is niet heel groot dat u alle afleveringen van het SBS-programma Popstars hebt gezien. De doelgroep van Popstars is de jeugd, kinderen van 10 tot 15 die het leuk vinden via de telefoon hun stem uit te brengen op de ideale popster. Aan het slot van de editie van vorige jaar bleven er drie kandidaten over, die tezamen een nieuwe band mochten vormen, op kosten van SBS. De naam van de band was snel gevonden, dat werd RED!
Tot zover niets bijzonders, er is ieder weekend wel weer een of andere talentenjacht met een jury onder leiding van Henk-Jan Smits. Echter, deze keer kreeg de show een interessant vervolg, een juridisch conflict waar menig bedrijf aardige lessen uit kan trekken.
Kort na de oprichting van de band liet SBS, als alerte commerciële organisatie, de naam RED! als merk vastleggen in het Benelux Merkenregister. Ondertussen gingen de kersverse popsterren aan de slag met hun debuutsingle ‘Step into the light’. De band had echter nauwelijks zijn eerste noten gespeeld of er lag al een dagvaarding bij SBS op de mat. Of de zender maar even wilde stoppen met deze groep want er bestond namelijk al een band met de naam RED. Dat waren de hardrockers van RED – wie kent ze niet – uit Roelofarendsveen, actief sinds 1999.
De mannen van RED lieten er geen gras over groeien. De zaak werd eind februari voorgelegd aan de Rechtbank Amsterdam, waar de heren niet alleen eisten dat het gebruik van de naam RED! werd gestopt, maar ook dat de nieuwe single van de SBS-band maar even door de shredder werd gehaald.
Wie het eerst komt…
Maar, zo vroeg de rechter zich af, SBS heeft toch de oudste merkregistratie? Jullie band heeft de naam niet als merk geregistreerd. En volgens mij geldt in het merkenrecht de regel ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’. Dat wilde de band uit Roelofarendsveen nog wel erkennen maar, zo voegden zij daar aan toe, op deze regel bestaat een belangrijke uitzondering. Als een merk te kwader trouw is gedeponeerd, dan is de registratie ongeldig. Volgens de band was het depot RED! van SBS te kwader trouw verricht, omdat de omroep had kunnen en moeten weten dat er al een band met de naam RED bestond. Om die reden was de merkregistratie nietig.
Maar dat zag de rechter toch anders. SBS had keurig vooronderzoek gedaan in het merken- en handelsregister en daaruit was de naam van de band RED natuurlijk niet naar voren gekomen. Hoe hadden zij dan kunnen weten dat er al een RED was? Nee, dit depot is niet te kwader trouw verricht en dus gewoon geldig. Dan had je zelf maar eerder dat merk moeten registreren. En omdat de band ook niet kon aantonen dat zij de naam van de band als handelsnaam had gevoerd, werden de mannen op 5 maart 2009 met een negatief vonnis en een kostenveroordeling van maar liefst 17.000 euro terug naar Roelofarendsveen gestuurd.
Een dure grap voor de band en een nuttige les voor iedere onderneming: wie verzuimt de naam van zijn product of dienst te registreren, loopt de kans dat een ander dat doet. En als dan kwade trouw niet aangetoond kan worden, sta je met lege handen. (13 maart 2009)
Bas Kist, partner merkenbureau Shieldmark.Zacco