In 2020 is de grootste concurrent van de advocaat de cliënt zelf. “Die lost veel juridische kwesties die vroeger bij de advocaat terecht kwamen zelf op, met digitale informatie of kennis in eigen huis,” schrijft auteur Maarten de Haas in een update op zijn boek De Economie van het Advocatenkantoor.
Sdu bracht in 2013 een herziene uitgave uit van het boek De Economie van het Advocatenkantoor. De kredietcrisis was toen net achter de rug. Hoe hebben de financiën van het advocatenkantoor zich sindsdien ontwikkeld? In zeven jaar kan er veel veranderen. Als we afgaan op publicaties in de vakpers – waaronder Advocatie – is dat ook gebeurd. Maar wat zijn die veranderingen en hoe wezenlijk beïnvloeden die het financieel management?
In dit artikel, een update op De Economie van het Advocatenkantoor – zet auteur Maarten de Haas de belangrijkste ontwikkelingen op een rij die hij heeft verwerkt in de geactualiseerde digitale versie van zijn boek. De effecten van de coronacrisis – voor zover die al duidelijk zijn – zijn hierin nog niet opgenomen.
Het artikel gaat over de ontwikkelingen in de commerciële advocatuur, maar sommige aspecten zullen ook herkenbaar zijn in de gefinancierde rechtshulp. Maarten de Haas: “Bij de actualisering heb ik gebruik gemaakt van de uitkomsten van mijn laatste onderzoek naar de partnercondities (2019), van het jaarlijkse beloningsonderzoek van Rvdb, de relevante publicaties van Sdu en verder van alle ervaringen in mijn adviespraktijk voor advocatenkantoren.”
In grote lijnen lijkt de advocatuur weer iets terug te winnen van het ‘ambacht’ van persoonlijke dienstverlening op hoog professioneel niveau, concludeert De Haas. Mogelijk gaat dat ten koste van het aandeel in de totale markt van de advocatuur en juridische dienstverlening als geheel, maar voor afzonderlijke kantoren is er nog genoeg te winnen.
Klik op onderstaande download-knop om het artikel te lezen en/of de geactualiseerde versie van De Economie van het Advocatenkantoor te bestellen (PDF, opgave persoonlijke gegevens niet nodig).