De uitdrukking ‘wie schrijft die blijft’ slaat op het schrijven van facturen en het op orde hebben van je boekhouding. Dat kunnen de meeste advocaten prima. Toch is het schrijven van een goede, toegankelijke blogpost minstens zo duurzaam. Kennisdelers bij uitstek, de advocatenkantoren Dirkzwager en Solv. beamen dat. Wie blogt, die blijft.
Door Erik Jan Bolsius
Elke advocaat die online gevonden wil worden, heeft een goede contentstrategie nodig. Daar wordt vaak ingewikkeld over gedaan door SEO-, SEA- en zoekmachinegoeroes, maar een kind kan de was doen. Althans, de basis van zo’n strategie is toch vooral het consequent schrijven van blogposts over de onderwerpen waar je de hele dag mee bezig bent. Ga zeker ook in zee met mensen die verstand hebben van de algoritmes van Google, maar laat je gebrek aan kennis op dat vlak geen drempel zijn om te gaan bloggen.
Wat kennisdelen precies oplevert, becijfert Pieter Sonneveld, manager marketing, communicatie en business services van Dirkzwager legal & tax niet dagelijks. Een nieuwe website moet daar dit jaar meer inzicht in geven.
Wat hij wel weet, is dat de omzet van het kantoor de afgelopen jaren hard gegroeid is en dat klanten erg tevreden zijn met de online gedeelde kennis. “We krijgen dagelijks positieve feedback op onze artikelen. De binding met klanten blijkt ook uit de opkomst op onze events, die is niet normaal groot. Vroeger waren we blij met 25 man in de zaal, nu zitten we vaak boven de honderd.”
Free publicity
Voor Dirkzwager is kennisdelen de kern van haar strategie. Alle 135 advocaten moeten regelmatig bloggen, en ze worden er ook op beoordeeld. Dankzij de publicatie van jaarlijks ruim 1.000 inhoudelijke artikelen scoort het kantoor hoog in Google, weet – en meet – Sonneveld. “Onze vindbaarheid is extreem gestegen, ook voor de media. Journalisten van vakbladen, en landelijke kranten en zenders weten ons te vinden, we zijn een vaste bron van informatie geworden voor ze.”
Sonneveld noemt de ‘free publicity’ die dat oplevert een mooi bij-effect. Net als de reputatie die het kantoor heeft op de arbeidsmarkt voor juristen. “Nieuwe collega’s worden aangemoedigd een hoek te claimen waarin ze zich kunnen verdiepen. Ze vinden het aantrekkelijk dat ze direct het podium op mogen.”
Advocaten die niet bloggen, of er na een paar blogposts weer mee stoppen, voeren vaak aan dat bloggen hen te veel tijd kost. Tijd die ze ook kunnen steken in het bedienen van cliënten. Volgens kantoordirecteur Edwin Knoth van het Amsterdamse IT-kantoor Solv. valt dat nogal mee. Het relatief kleine kantoor, 14 advocaten, blogt al sinds 2006. “Het kost de ervaren bloggers een uur, maximaal anderhalf uur per onderwerp. Daarin onderzoeken en schrijven ze het verhaal. De nieuwe collega’s doen er wat langer over.”
Elke advocaat van Solv. blogt in principe wekelijks, al erkent Knoth dat niet alle partners daar altijd aan toekomen.
Nieuwe leads
Net als Sonneveld kan ook Knoth niet in exacte bedragen benoemen wat bloggen ze oplevert. “Het is heel goed voor de vindbaarheid, omdat er constant nieuwe artikelen verschijnen op de site, dat waardeert Google. Ook krijgen we vragen van klanten over onze blogs en nieuwsbrieven. En bloggen levert nieuwe leads op, potentiële klanten die meer over een onderwerp willen weten en ons online vinden. Hoeveel dat waard is? Lastig, de ene lead is de andere niet.” De nieuwsbrief van Solv., waarin de blogs worden samengevat, gaat naar ruim 2000 ontvangers, vertelt Knoth.
Om beter gevonden te worden adverteert Solv. ook op de zoekwoorden, gerelateerd aan de onderwerpen waarin het kantoor gespecialiseerd is. Knoth heeft een online marketingbureau dat dagelijks de blogs analyseert. “We besteden er zo’n 700 tot 800 euro per maand aan. Iets meer dan de helft daarvan gaat naar Google-advertenties, de rest naar het bedrijf dat onze webpagina’s optimaliseert en analyseert. Ze kunnen ons precies vertellen welke woorden goed werken. De advocaten zijn daarin getraind, ze weten hoe je een goede blog schrijft en hoe je zorgt dat je daarmee hoog in Google komt.”
Dirkzwager heeft een online marketeer in dienst, maar Sonneveld besteedt daarentegen tot nu toe geen cent aan advertenties. “Dat kan wel veranderen, maar vooralsnog hebben we het niet nodig om te adverteren. Daar ben ik wel trots op. Als advocaten hoger willen eindigen in de zoekresultaten, adviseren we ze altijd omline meer actief te worden. We willen oprechte inhoudelijke communicatie. Content, content, content.”