Het aantal ondernemingen en organisaties dat aanwezig is op social media en sociale netwerken als Facebook, LinkedIn, Hyves en Twitter is weliswaar groeiende, maar grote en middelgrote beursgenoteerde ondernemingen in Nederland zijn nog altijd “gematigd actief”. Dat blijkt uit onderzoek door corporate communicatiebureau Citigate First Financial. Ondernemingen willen graag meegaan in de social media-ontwikkelingen, maar worstelen met het bepalen van een geschikte strategische aanpak.
Overwegingen op het gebied van ‘legal’ en ‘liability’ spelen een grote rol als het gaat om het wel of niet inzetten van social media, en Twitter in het bijzonder. Naast de kansen die Twitter biedt, vreest men ook impact op de eenheid van communicatie en het voortijdig vrijkomen van gevoelige informatie, als het personeel zich gaat bezighouden met het publiceren van korte berichten op het internet.
Citigate First Financial benadrukt dan ook het belang van goede compliance?afspraken en bewuste strategische keuzes voordat beursgenoteerde ondernemingen echt actief worden. Voorafgaand aan die stap zou iedere onderneming nú moeten beginnen met het ‘monitoren’ van social media, om goed op de hoogte te zijn van wat en hoe er over het bedrijf ‘getweet’ en ‘gefacebookt’ wordt en een helder en compleet beeld te blijven houden van de reputatie van de onderneming.
Het onderzoek
Citigate First Financial onderzocht in hoeverre beursgenoteerde bedrijven Twitter, Facebook, YouTube, LinkedIn en Hyves gebruiken voor corporate communicatie-doeleinden. 25 AEX- en 25 AMX-bedrijven werden onder de loep genomen. Het blijkt dat de mate van dat gebruik nog altijd bescheiden is, waarbij Midkapondernemingen zich over het algemeen terughoudender tonen dan large caps.
Onderstaand figuur geeft weer hoeveel procent van de beursgenoteerde bedrijven gebruik maakt van de verschillende vormen van social media. Uit de figuur valt op te maken dat de meeste ondernemingen actief zijn op LinkedIn (88%? 92%) en dat ook een substantieel aantal ondernemingen actief is op Facebook of een YouTube-kanaal heeft. Slechts een gering aantal ondernemingen maakt gebruik van het op Nederland gerichte Hyves.
De vraag is of straks alle beursgenoteerde Nederland via Twitter met haar stakeholders zullen communiceren. Bezinnen alvorens te beginnen is volgens Citigate raadzaam, maar het verdient aanbeveling nu met dat bezinnen te beginnen, onder meer door social media te monitoren. Tot nu toe is het corporate gekwetter in ieder geval nog niet oorverdovend, concludeert Citigate First Financial.