De bedrijfsjuristen van Facebook, Google en LinkedIn zijn van mening dat er geen wettelijke regels hoeven te komen die de privacy van gebruikers beschermen. Dat lieten ze weten tijdens een conferentie van de Federal Trade Commission in Berkeley in de Verengide Staten. De boodschap: vertrouw ons, wij reguleren ons zelf.
Volgens general counsel Erica Rottenberg van LinkedIn willen de grote netwerksites het goed doen, “by and large”. “Er is sprake van zelfregulering, en we worden door de gebruikers, onze markt, scherp in de gaten gehouden.”
Advocaten van mensenrechtengroeperingen denken daar heel anders over. Zij riepen de Federal Trade Commission eerst op om privacy schendende netwerksites uit de lucht te halen, en boden vervolgens een door 50.000 mensen ondertekende petitie aan, waarin Faceboek wordt verweten te laks om te gaan met de privacy van gebruikers. Zo zou er sprak zijn van een “app gap”: applicaties van derden kunnen toegang krijgen tot privacygevoelige gegevens op Facebook, zoals de leeftijd en geslacht van de gebruiker. Ook kunnen de app’s dergelijke gegevens van virtuele vrienden achterhalen.
Bedrijfsjurist Tim Sparapani van Facebook bestreed de lezing van de organisaties: “Wij zijn een ommuurde tuin binnen het internet, in die zin dat we privacygevoelige gegevens nooit zullen verkopen aan derden.”