Baker McKenzie blijft ’s werelds sterkste advocatenmerk en daarmee de go-to-naam voor internationaal juridisch werk, aldus een nieuwe editie van de jaarlijkse Global Elite Brand Index van marktonderzoeker Acritas. DLA Piper en Dentons volgen op de plaatsen twee en drie.
Het is het elfde jaar op rij dat Baker McKenzie de wereldwijde branding ranking van Acritas aanvoert, maar nummer drie Dentons nadert nu wel met heel rasse schreden. ’s Werelds grootste advocatenkantoor is ten opzichte van begin 2020 acht plaatsen geklommen in de lijst, vanaf de elfde plaats dus. Volgens de marktonderzoeker is de voorkeur voor Dentons als kantoor van keuze onder cliënten afgelopen jaar flink toegenomen, onder meer omdat de Dentons-advocaten wereldwijd de business van hun cliënten goed schijnen te begrijpen.
Verder is Linklaters vier plaatsen gestegen naar de vierde plaats en bezetten Clifford Chance en Hogan Lovells een gedeelde vijfde plaats. Allen & Overy en Norton Rose Fulbright bezetten samen de zevende plaats, Freshfields en Jones Day delen de negende positie. Kantoren die flink zijn gestegen in de global brand index zijn onder meer Linklaters, Sidley Austin, King & Wood Mallesons, Herbert Smith Freehills, Kirkland & Ellis en Skadden.
Om tot de beoordelingen te komen, ondervraagt Acritas meer dan 1.500 legal teams en general counsels in 55 landen over hun ervaringen met advocatenkantoren. Zij werken bij bedrijven die jaarlijks minimaal een miljard dollar omzet genereren, en moeten beantwoorden welke namen van advocatenkantoren als eerste te binnen schieten, wie hun favoriete samenwerkingspartners zijn en welke kantoren de voorkeur genieten bij internationale deals en rechtszaken in tenminste drie verschillende jurisdicties.
“Het is voor een sterke merknaam essentieel om een overkoepelende focus te kiezen en hier vervolgens aan vast te houden,” aldus Lisa Hart Shepherd, vicepresident Onderzoek van Thomson Reuters (eigenaar van Acritas). “Baker McKenzie laat zien hoe het vasthouden aan langetermijnstrategie in combinatie met het inspringen op veranderende klantbehoeften een garantie is voor financieel succes.”