Baker McKenzie Amsterdam wilde meer doen met ‘Pride’ dit jaar. Met eigen regenboogsokken liet het kantoor zien niet neutraal te zijn en inclusie en diversiteit serieus te nemen.
Managing partner Corinne Schot van Baker McKenzie Amsterdam is er nog vrolijk over. Tijdens Pride hebben de Amsterdamse advocaten al sinds een aantal jaren een actie waarin ze hun kantoor aan de Zuidas versieren in de regenboogkleuren. Maar dit jaar wilden ze meer doen met het thema.
“Een boot sponsoren vind ik niet zo zinvol, dat valt weg in het feestgedruis,” vertelt Schot. “En we willen niet alleen de LGBTIQ+-gemeenschap lokaal steunen, maar ook laten zien dat we wereldwijd een inclusief kantoor zijn.”
Zo ontstond het idee om regenboogsokken te bestellen en uit te delen. Collega’s en klanten konden een paar sokken krijgen. Schot: “Na een bericht over onze sokken op LinkedIn ontstond er een run op. Iedereen wilde ze hebben, dus vermeldden we dat mensen de sokken in een comment konden aanvragen.”
Wereldwijd viraal
Wat begon als een leuk idee, leidde uiteindelijk tot wereldwijde aandacht. Zowel klanten als collega’s wilden graag met een paar regenboogsokken onder hun keurige kostuum op de foto. “Ook onze global chairman, Milton Cheng, heeft ze aangetrokken en een post op LinkedIn geplaatst. Het ging echt de hele wereld over.”
De vijfhonderd paar sokken die ze lieten maken, waren in no time weg, vertelt marketingdirecteur Claudia Wehmeijer. “Ja, we zijn out of sock, haha. Vanaf mijn vakantieadres zag ik het bericht viraal gaan op LinkedIn, het is onze best post ooit geworden, qua engagement rate. Het aantal volgers is met vijftig procent gestegen. Het idee was dat we langer dan alleen tijdens de Pride in Amsterdam zichtbaar wilden zijn met onze steun aan de LGBTIQ+-community.”
Wehmeijer verwijst naar de missie van het kantoor om zich te presenteren als een truly global firm. Met 74 vestigingen in 45 landen is dat zeker het geval. “Met deze actie is het goed gelukt om als wereldwijd kantoor te laten zien dat we toegewijd zijn aan inclusie en diversiteit, want de online posts zijn lang doorgegaan en gedeeld door collega’s uit de hele wereld. We hebben sokken verstuurd naar collega’s over heel de wereld: van Chicago tot Zuid-Afrika.”
Gespreksstof
Schot kreeg veel enthousiaste reacties op de actie, ook van klanten, vertelt ze: “Het is een goede conversation starter, heb ik gemerkt. Op de sokken staat de hashtag ‘we are not neutral’, en zo is het ook: we staan ergens voor, we spreken ons uit. Het hoort bij onze kernwaarden dat we op een verantwoorde manier omgaan met de wereld om ons heen.”
“Dit was een heel oprecht idee, en dat ziet iedereen ook zo. We willen ons blijven onderscheiden van andere kantoren, en dat doen we door te laten zien dat we voor zowel onze mensen, als voor onze klanten een inclusief kantoor zijn.”
Meer dan marketing
Schot benadrukt dat de betrokkenheid bij inclusie en diversiteit verder gaat dan een opvallende marketingactie rond Pride. “We nemen ook klanten aan op deze waarden, en kunnen dus ook nee zeggen tegen klanten, als die keihard grondrechten schenden. Ja, dan spreken we ons daar ook over uit.”