In 2013 werd Sdu overgenomen door de Lefebvre Sarrut Group (voorheen Editions Lefebvre Sarrut). Inmiddels zijn we bijna tien jaar verder en zwaait sinds 2018 CEO Olivier Campenon de scepter over Lefebvre Sarrut. Hij legt uit wat het Franse uitgeefconcern doet.
Allereerst de feiten: Lefebvre Sarrut is een familiebedrijf dat in handen is van de Franse families Lefebvre en Sarrut. Het concern met de hoofdvestiging in Parijs voorziet juristen, fiscalisten, de overheids- en de corporatewereld van vakinformatie, trainingen en software.
Lefebvre Sarrut draaide vorig jaar een omzet van 535 miljoen euro, telt momenteel ongeveer 2.500 werknemers en is – naast in Nederland met Sdu – actief in zeven Europese landen, te weten: Duitsland, België, Spanje, Frankrijk, Italië, Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk. In 2018 volgde Campenon (59) Dominique Illien op als CEO, die daarvoor bijna 7,5 jaar lang leidinggaf aan Lefebvre Sarrut.
Innoveren
Voor een uitgebreide uitleg lag helaas geen bezoek aan de Lichtstad in het verschiet: het tweegesprek met Campenon vindt – geheel conform de huidige tijdsgeest – plaats middels Microsoft Teams, waardoor een fysieke ontmoeting overbodig is. Nochtans staat de, ietwat krakende, verbinding symbool voor een belangrijke bezigheid van Lefebvre Sarrut: innoveren.
“Als CEO leid ik de groep de volgende fase in van het juridische uitgeefvak,” legt Campenon uit vanachter zijn scherm op het kantoor in Parijs. De topman spreekt met een onvervalst Frans-Engels accent. “Het mooie van de positie van ons bedrijf is dat we ons bevinden in een tijd waarin de wereld transformeert, en wij bewegen mee.”
Hoe het moederbedrijf van Sdu dat precies doet, zet Campenon uiteen. “Vroeger deden we vooral traditioneel uitgeefwerk: we gaven vrijwel uitsluitend vakinformatie uit op papier. Dat doen we nog steeds, maar onze klanten moeten steeds meer doen in minder tijd, dus we willen de zoektocht naar relevante en betrouwbare content zo makkelijk mogelijk maken. We investeren daarom nu ook in het aanbieden van informatie op het juiste moment en in de juiste vorm.”
Steeds vaker digitaal
Die vorm is steeds vaker digitaal, en wordt door middel van tooling aangeboden ín het werkproces van de professional. “Stel, je moet als advocaat informatie opzoeken; dan gebruik je kennismanagement software of je kijkt op je boekenplank. Wij voorzien advocaten van tools die zijn aangesloten op hun eigen kennisdatabank en op die van ons. Als een advocaat dossiers uploadt in onze tooling, worden deze geanalyseerd met behulp van artificial intelligence. Vervolgens wordt voortaan relevante juridische info gericht aangedragen uit zijn eigen systeem én onze content.”
Lefebvre Sarrut wil met dit soort technische oplossingen proactief ondersteuning bieden en kennis leveren aan professionals, in plaats van reactief – wanneer de klant zelf op zoek gaat naar informatie. Naast digitale technologie spelen data daarbij een cruciale rol.
“Naast het opperen van relevante en betrouwbare informatie, analyseren we ook heel veel data van onze verschillende bedrijven in Europa en hun klanten,” aldus Campenon. “Uitspraken van de Europese gerechtshoven bijvoorbeeld. Essentieel, want zo worden besluiten in gelijksoortige zaken over heel het continent inzichtelijk. Daarmee willen we niks voorspellen, maar enkel zaken in kaart brengen. Dat helpt de jurist bij de ondersteuning aan zijn of haar cliënten.”
Europese voordelen
De groep heeft nog meer baat bij branches over heel Europa: Lefebvre Sarrut heeft lokale binding – “de juridische wereld is nog altijd zeer nationaal,” stelt Campenon –, maar ook continentale voordelen. “We weten allemaal dat steeds meer wetgeving uit ‘Brussel’ komt en wij zijn waarschijnlijk een van de weinige bedrijven die blij worden van meer wet- en regelgeving,” duidt de Fransman lachend.
Hij vervolgt serieus: “Dat is onze business, waarvoor de wereld ons nodig heeft, en wij geloven dat Europa de leiding neemt. Steeds meer wetten uit Brussel – zoals de AVG – zijn van toepassing op alle landen binnen de Europese Unie, en worden overgenomen in de rest van de wereld. Wij worden daarom steeds meer Europees georiënteerd. Door onze verschillende branches in Europa zijn we zowel lokaal in touch met onze klanten, maar wisselen we ook best practices uit. Bijvoorbeeld op het vlak van Europese wetgeving, maar ook van technologie.”
Lefebvre Sarrut past zijn innovatieve strategie toe in alle landen waar de groep actief is. Een blauwdruk voor ieder bedrijf an sich bestaat echter niet, vertelt Campenon. “In Nederland, bij Sdu, is circa zeven jaar geleden al veel gedigitaliseerd. De print business is daar minder belangrijk. Maar als je naar het zuiden van Europa kijkt, naar Italië bijvoorbeeld, verkopen we nog heel veel boeken. Vijftig procent van onze business is daar drukwerk.”
“Het is prima dat daar verschil in zit,” continueert Campenon. “Als Europese groep kunnen we elkaar versterken. De ervaring met digitalisering in het noorden kunnen we inzetten bij de transformatie van papier naar online in het zuiden. Uiteindelijk profiteren onze klanten daarvan.”
Felle concurrentie
In 2013 werd Sdu overgenomen door Lefebvre Sarrut met het oog op de toekomst. De Fransen wilden hun positie versterken in het juridisch domein, de marktpositie verbreden in West-Europa en het productaanbod uitbreiden met nieuwe trainings- en softwareoplossingen. Ook in 2022 noemt Campenon ons land interessant.
“In Nederland zien we de meest felle concurrentie en zijn de klanten veeleisend. Dat respecteren we: het haalt het beste uit de groep naar boven. De markten waar de competitie het felst is, zijn meestal ook de meest innoverende. Naast in Nederland, zijn bijvoorbeeld de innovaties in Spanje van hoog niveau. Daar is de competitie losgebarsten door de eurocrisis van zo’n twaalf jaar geleden.”
Volgens de Fransman leiden in Nederland de advocaten – de professionals – Lefebvre Sarrut zelfs naar nieuwe diensten en technologieën. Wederom geen probleem voor de progressieve CEO. “Het is niet erg als we de volledige techniek niet in huis hebben – we kunnen niet alles zelf doen. We zoeken dan de samenwerking op met veelbelovende partij en in het veld.”
Sterker nog, Lefebvre Sarrut biedt Europese startups met LightSpeed Accelerator een zes maanden durend programma waarbij begeleiding en ondersteuning wordt geboden. “Wij willen een open wereld van innovatie, technologie en data,” verklaart Campenon over het programma, dat afgelopen juni van start is gegaan en tot december loopt. “Met LightSpeed investeren we daarin en werken we samen met jonge bedrijven die kennis en creativiteit met zich meebrengen.”
Steentje bijdragen
In Nederland wil Lefebvre Sarrut voortaan nog meer samenwerken met klanten in de juridische sector. “Eigenlijk willen we in Nederland op dezelfde voet verder,” claimt Campenon. “Het moet voor onze Nederlandse klanten nog makkelijker worden om toegang te hebben tot betrouwbare informatie en kennis. Om daarin te slagen zetten we – zoals gezegd – de nieuwste technologieën in, maar hebben we ook feedback en vertrouwen nodig van onze klanten.”
Groepsbreed zijn er ook ambities. Zo wil Lefebvre Sarrut zich committeren aan zijn nieuwe mission statement – of: raison d’être. Deze doelstelling luidt dat het concern zijn kennis wil inzetten voor een eerlijkere, efficiëntere en duurzamere maatschappij. Hierbij richt Lefebvre Sarrut zich in zijn werkzaamheden op vijf verschillende fronten: toegang tot de wet garanderen, klanten een voorsprong geven door slimme informatie-oplossingen, wetswijzigingen begrijpen en identificeren – om klanten te ondersteunen compliant te zijn –, medewerkers een inspirerende werkomgeving bieden en bijdragen aan een duurzame wereld.
“We zien het als onze taak om bedrijven te helpen bij hun eigen duurzaamheidsdoelen; zo bieden we bijvoorbeeld een complete toolkit voor maatschappelijk verantwoord ondernemen,” voegt Campenon daar afsluitend aan toe. “Daarnaast willen we Brussel ondersteunen in zijn duurzame doelen. Als bedrijf bevinden we ons in het juridische werkveld over heel het continent, en we weten dat dit domein van strategisch belang is voor het succes van Europese samenwerking. Het feit dat Europa een sterk juridisch systeem kent, is een absolute must om te slagen in de wereld van vandaag en de hedendaagse problemen te tackelen. Wij dragen hier dan ook graag ons steentje aan bij.”
Dit artikel is afkomstig uit het nieuwe Advocatie Magazine. Om het hele nieuwste nummer van Advocatie Magazine te lezen: klik op onderstaande cover.