Arbeidsrechtadvocaat Suzanne Meijers debuteerde afgelopen week met haar boek Geen gedoe met personeel. Gestaag blogt, schrijft en netwerkt ze aan haar expertstatus. Hoe doet ze dat?
Advocaat Suzanne Meijers heeft een drukke praktijk als eenpitter. Ook blogt ze wekelijks, maakt ze een tweewekelijkse nieuwsbrief en is ze actief in sociale media. Meijers deelt graag haar tips voor advocaten die zichzelf naar een expertstatus willen schrijven. Eerst een disclaimer: “Verwacht niet dat je er na twee keer bloggen een hoop werk aan overhoudt. Je moet een band opbouwen met je lezers.”
Een lange adem heeft Meijers zeker. En discipline: in 2014 begon ze met bloggen over haar vak, wat ze sindsdien minimaal eens per twee weken doet. Oefening baart kunst, dus zoveel tijd kost het schrijven haar ook weer niet. “Als het onderwerp al een tijdje in mijn hoofd zit, schrijf ik het in een uurtje uit. En ik zet het zelf op mijn site. Ik ben technisch echt niet handig, maar dit kan iedereen. Daarna komt het op LinkedIn en Instagram.”
Eerste boek
Meijers publiceerde eerder al een e-book getiteld Hoe ga je om met zieke werknemers, dat al bijna 4.000 keer is gedownload. “In ruil voor het gratis downloaden vraag ik een mailadres van de ontvangers, dan kunnen ze me blijven volgen.”
En nu is dus haar eerste boek Geen gedoe met personeel gedrukt. “Ik vind schrijven ontzettend leuk, wilde altijd een boek uitgeven, maar dacht dat onhaalbaar was. Dus ben ik gestart met de vraag of ondernemers met personeel wel lezen. Mij werd verteld dat dat niet zo was, maar ik dacht dat er toch wel een doelgroep moest zijn. Dus richt ik me met name op millennials die meer willen weten over ondernemen en waar ze aan toe zijn als ze personeel hebben. Die antwoorden vinden ze niet via Google, althans niet zo compleet.”
Het boek voldoet aan een behoefte, blijkt uit de eerste cijfers, want het stond binnen een paar dagen op plek 22 bij Managementboek. Ondernemers, maar ook andere juristen bestellen het, weet Meijers. “Ik beschrijf het hele traject van het aannemen tot en met het afscheid nemen van personeel, met name voor niet-juristen. Maar ook advocaten bestellen het, voor hun stagiairs.”
Expertstatus
Van de publicatie van een boek word je in Nederland niet rijk, maar dat is ook niet Meijers’ doel: “Ik wil ondernemers op weg helpen en er nieuwe klanten aan overhouden. Daarnaast geven bloggen en het uitgeven van een boek je een expertstatus die leidt tot het geven van trainingen en lezingen. Dat is ontzettend leuk om te doen!”
Al schrijvend een expertstatus bereiken, dat zouden meer advocaten kunnen. Hoe doet ze Meijers dat? Ze deelt haar ervaring in de vorm van een aantal tips:
Waar schrijf je over? Drie tips voor de broodnodige inspiratie
1. Belangrijk nieuws over je niche
“Als er echt iets nieuwswaardigs gebeurt in mijn vakgebied, zet ik alles aan de kant en ga ik gelijk aan de slag. Dat bericht post ik alvast op LinkedIn en mijn site, zodat iedereen meteen op de hoogte is.”
2. Vragen van cliënten
“Je krijgt de hele dag door vragen van cliënten, onthoud ze en werk het antwoord uit tot een blogpost. Het lastige is dat ze soms zo voor de hand liggen, dat je zelf niet ziet dat er een waardevolle blogpost in zit voor je lezers.”
3. Een ‘trucje’ voor als je geen inspiratie hebt
“In ieder vakgebied zitten hoofdonderwerpen, die je weer kunt onderverdelen in kleinere stukken. Bijvoorbeeld? Reorganisaties als hoofdthema. Dan kun je een blog schrijven over ‘Hoe start je een reorganisatie’, ‘Wat zijn uitwisselbare functies’, ‘Hoe werkt het afspiegelingsbeginsel’. Ook die thema’s zijn dan vaak nog groot genoeg om ze verder onder te verdelen.”
Je hebt een onderwerp, maar dan? Vier tips om op gang te komen en te blijven schrijven
4. Begin dichtbij
“Ik begin vaak met een verhaal uit mijn eigen praktijk. Als het goed is, zijn dat herkenbare situaties voor mijn doelgroep.”
5. Geef jezelf een deadline
“Het helpt dat ik het leuk vind om te schrijven en kennis te delen. Ik stuur elke 2 weken een nieuwsbrief uit, dus dan moet ik sowieso iets geschreven hebben. Ik heb veel discipline, maar ik plan niet per se een vast schrijfmoment in. Als het er nog niet van is gekomen, tik ik vlak voordat de nieuwsbrief uitkomt, nog een of twee blogs.”
6. Weet voor wie je schrijft
“Mijn nieuwsbrief gaat naar bijna 2.500 mensen, en ongeveer de helft opent hem ook. In het begin wilde ik iedereen bereiken, maar dat heb ik afgeleerd. Je kunt beter een persoon in je achterhoofd hebben. Ook al neem ik meestal het standpunt van de ondernemer in, er komen ook nog steeds werknemers op af die vinden dat ik het zo helder opschrijf.”
7. Kies stelling, spreek je uit
“Natuurlijk heb je als advocaat geleerd iedere vraag van meerdere kanten te bekijken, maar toch leest het beter als je stelling neemt. Door ook tegenwerpingen te beschrijven, kun je nog steeds verschillende kanten belichten.”