Zijn je goede voornemens al gesneuveld? Mooi, dan komt er eentje die wel gaat lukken: reageer minder snel op alle mails, vragen en appjes.
Cliënten goed bedienen, het is je ‘middle name’ als advocaat. Is het je goede voornemen voor 2023 om dat nog beter te gaan doen, door nog meer ‘responsive’ te zijn? Want snel op een vraag reageren is natuurlijk erg klantvriendelijk. Bereikbaar zijn ook.
Welke klant belt er nog het algemene kantoornummer, om zich geduldig te laten doorverbinden door een receptionist(e)? Dat zijn er maar weinig, want ze hebben al lang je mobiele nummer en appen of bellen je direct, om snel contact te hebben. Niet meer dan normaal? Nee, responsief zijn is zooo 2022.
Responsive
Zeker, het idee om ‘responsive’ te zijn is zeer aanlokkelijk, er gaat zelfs een zekere beroepseer vanuit om snel te reageren en bereikbaar te zijn. Persoonlijk kan ik nogal tevreden zijn als ik snel reageer op een vraag. Heerlijk is dat, vol op de mail duiken die binnenkomt, direct reageren en het probleem oplossen en een verbaasde, maar blije reactie terugkrijgen. Heel bevredigend ook, maar niet altijd even slim.
Je tijd is eindig
Waarom het niet aan te raden is om altijd responsive te zijn, hoorde ik in een podcast-interview op de website van Lawyerist, over timemanagement voor advocaten met Oliver Burkeman – de schrijver van het boek 4000 Weken, Je tijd op aarde en hoe ermee om te gaan. Burkeman was lange tijd een timemanagement- en productiviteitsgoeroe, tot hij ontdekte dat al die tips en trics om productiever te worden alleen maar leiden tot meer werk. Het werk houdt nooit op, en je tijd is wel eindig, zegt hij. Dus moet je accepteren dat je nooit alles kunt doen wat er op bureau belandt.
Concentratie
Is dat dan toch weer een timemanagement-trucje? Nee, het is een welgemeend advies om beter te kiezen wat je wel en niet doet. Een van de tips van Burkeman is om de (werk)dag te beginnen met datgene waar je zelf het meest waarde aan hecht. Een goed stuk schrijven, je echt ergens in verdiepen waar al je concentratie voor nodig is, dat gaat beter als je nog niet bent afgeleid door de waan van de dag. Herkenbaar? In de ochtend komt er in korte tijd veel meer uit je handen dan aan het eind van een dag waarop je geleefd bent.
Diepgang
En die cliënten dan, die graag snel een antwoord willen? Die kunnen er goed mee leven als je niet altijd gelijk reageert, zeker als je ze vooraf aangeeft hoe je werkt. Ze huren je meestal helemaal niet in voor een snel, kort antwoord. Als ze dat zoeken, hebben ze vaak genoeg aan Google als goede vriend. Nee, ze willen jouw expertise en diepgang, ze zoeken een slimme en creatieve oplossing voor een lastige kwestie. Dus begrijpen en waarderen ze het zeker als je daar goed voor gaat zitten, ongestoord. Een reactie op dezelfde dag? Ja, dat stellen ze wel op prijs. Moet dat altijd binnen een uur? Nee, dat is zelden echt nodig.