‘Voor elck wat wils’ lijkt het leidende principe voor veel websites van advocatenkantoren. Wat doen ze hun cliënten aan? Menige site kan wel een stofkam gebruiken.
Begrijp me niet verkeerd, ik hou van goede verhalen, van mooie teksten. Less is voor mij zelden more. Maar na een rondje advocatenwebsites is de vraag of het een onsje minder kan.
Simpele menukaart
Een (juridische) marketeer vergelijkt het probleem van die volle websites met de menukaart van een restaurant. Hij ziet zichzelf als Gordon Ramsay. Als die een slechtlopend restaurant gaat helpen, versimpelt hij eerst flink de menukaart. Dat is een benadering waar vrijwel iedere advocatenwebsite enorm van zou opknappen.
Tientallen expertises of praktijkgebieden, talloos veel sectoren, lang verlopen actualiteiten en veel teksten die volledig uitwisselbaar zijn en dus niets over dit kantoor zeggen. Zonder er eentje uit te pikken, kun je stellen dat veel websites van advocatenkantoren veel zeggen, zonder echt iemand aan te spreken.
Persoonlijk
Een goede site begint met het stellen van de vraag waar de naar een advocaat zoekende cliënt op zit te wachten. Die wil snel weten of je zijn probleem herkent, en of je er een goede oplossing bij hebt. Een cliënt, ook in de zakelijke markt, wil weten wie je bent, waar je voor staat als advocaat, en waar je voor staat als mens. Die persoonlijke benadering, ook bij een kantoor met 100+ advocaten, zou al een enorme verademing zijn.
Laat het zien
Echte verhalen van echte mensen, het klinkt wellicht wat simplistisch, maar daar zou menig site van een advocatenkantoor echt van opknappen. De Amerikaanse site Lawyerist, een aanrader voor iedere juridische marketeer of advocaat die zich meer wil inlezen in dit vak, beschrijft het zo (vrij vertaald): “In plaats van te zeggen dat je echt voor je cliënten zorgt, kun je beter een verhaal van een cliënt delen dat laat zien dat je er voor ze bent. Dat is niet alleen interessanter, maar ook overtuigender.” Het is het aloude ‘show, don’t tell’.
Nog drie content-tips van de website Lawyerist waar iedere site beter van wordt:
1. Begin met de conclusie: hoe vaak lees je nog keurig opgebouwde verhalen, ook online, die eindigen met een conclusie. Klinkt logisch, daarom heet het toch conclusie? Misschien, maar online is het dat zeker niet, want de lezer scant de kop en de eerste regels en haalt het eind van je verhaal nooit als die niet heel lekker zijn geschreven.
2. Schrijf in gewone mensentaal: ja, ook de sites van ondernemingsrechtkantoren, ook de teksten die bedoeld zijn voor andere juristen, niemand zit te wachten op stijve en formele taal.
3. Deel testimonials of reviews: meer en meer kantoren doen het, maar dit kan echt nog veel beter. Reviews zijn zo gewoon geworden, dat de bezoekers van de site ze graag lezen en geloven.
Niet iedereen webmaster
De overvloed aan overbodige informatie komt vaak voort uit het feit dat het hele kantoor zich eigenaar voelt van de website, of toch minstens alle partners. Dus hebben ze er ook allemaal iets over te zeggen, willen ze hun volledige verhaal erop terugzien, met alle expertises, praktijkgebieden en (juridische) hobby’s erbij. Eeuwig zonde, want geen cliënt zal het allemaal lezen. De oplossing? Laat de inhoud van de website over aan de collega’s die er verstand van hebben, geef ze a la Gordon Ramsay vrij spel in de menukaart en laat het los.