Waarom is de advocatuur de laatste beroepsgroep die de fax losliet? Wat maakt innovatie zo lastig in de juridische sector? We hebben een fixed mindset.
Vorige week hoorde ik in mijn favoriete podcast (Radio Romano) een grappig gesprek over ‘de Metaverse’. Vijftiger Marcel van Roosmalen snapte het niet en wilde er niks van weten, veertiger Roelof de Vries begreep het een beetje en kon er iets over vertellen, en twintiger Noortje Veldhuizen was wild enthousiast, ook al overzag ze deze innovatie van het internet ook niet helemaal. Zij lijkt me iemand met een growth mindset. Is dat een generatie-ding? Hoe jonger, hoe meer je openstaat voor vernieuwing en groei?
Altijd leren
Dat je minder op groei gericht bent naarmate je ouder wordt, lijkt me best aannemelijk. En een stelling die ik zeker aandurf, is dat in veel advocaten oude, ietwat behoudende zielen huizen. Risico’s zien en mijden is natuurlijk ook hun dagelijks werk, dus zie daar maar eens aan te ontsnappen. Als je dat de hele dag doet, is innovatie niet je middle-name. Want een ding is zeker is, veel innovaties mislukken. Maar je kunt er ook altijd iets van leren. En die kans laat iemand met een growth mindset niet graag aan zich voorbijgaan.
Ik zie mezelf graag als leergierig en open voor nieuwe dingen, maar moet eerlijk toegeven dat ik bij innovaties steeds vaker denk ‘moet dat nou?’. Heel eerlijk gezegd, duik ik niet meer op elk nieuw social medium. Ergens tussen Instagram en TikTok ben ik afgehaakt als gebruiker. Dat neemt niet weg dat ik nieuwe ontwikkelingen op zijn minst wil volgen, dus schreef ik hier al eens over advocaten op TikTok. Al staat de Metaverse nog ver van mijn bed.
Gestelde doelen
De theorie over growth en fixed mindsets is gelukkig niet zwartwit. Je hebt ze beiden in je, en je kunt je growth mindset ook ontwikkelen. Deze theorie, die door psycholoog Carol Dweck is beschreven is al ruim over de hype heen, maar wordt nog dagelijks gebruikt in het onderwijs en in het bedrijfsleven.
Dweck schreef erover in Harvard Business Review, in relatie tot hoe dit in organisaties werkt: “De organisaties met een growth mindset moedigen het nemen van risico’s aan, wetend dat niet alles lukt. Ze belonen medewerkers voor belangrijke en nuttige lessen die ze leren, ook als een project niet de gestelde doelen haalt. Ze steunen samenwerking tussen verschillende afdelingen meer dan concurrentie tussen collega’s of onderdelen van de organisatie.”
Leren van kritiek
Mensen met een growth mindset omarmen uitdagingen, zetten door als het even tegenzit, zien inspanning als de weg naar meesterschap, leren van kritiek en laten zich inspireren door het succes van anderen.
Alle advocaten die zichzelf als ondernemer zien, zullen onderkennen dat een growth mindset hun ‘bedrijf’ verder helpt dan een fixed mindset. Tegelijkertijd moeten ze als juridisch dienstverlener wel degelijk risico’s zien en vermijden, want geen cliënt zit te wachten op een advocaat die risico’s wegwuift onder het mom van ‘daar leren we van’. Lastig? Nee, ik sprak eens een managing partner die zijn agenda in twee delen had gesplitst: ’s ochtends managen, ’s middags advocaat zijn. Die kon dus beginnen met groeien, ontwikkelen en innoveren met een growth mindset, en na de boterham zijn wat meer behoudende mindset inschakelen bij het bedienen van zijn cliënten.
Advocaten in de Metaverse
Zitten er al op groei gerichte advocaten in de Metaverse? Advocaten die nieuwe sociale media willen ontdekken om van te leren, om zich te ontwikkelen? Ja, de eerste vakbroeders- en zusters blijken al in de Metaverse zitten, volgens het Amerikaanse Above The Law. Hun onderzoek wijst uit dat 65 procent van de ondervraagde advocaten overweegt een virtueel kantoor te openen in de Metaverse. Wat doe je? Het zelf proberen en van die voorlopers leren? Of schrik je ervan en zal het jouw tijd wel duren?