Een recente enquête van Major Lindsey & Africa over de cultuur binnen Amerikaanse advocatenkantoren in 2023 toont enkele veranderingen in prioriteiten van juridische professionals. Het onderzoek onthult een groeiende honger naar een holistische werkervaring.
Onbetwistbaar blijft de te verrichten service een topprioriteit, met 74 procent van de advocaten die geloven dat hun huidige kantoor dit effectief prioriteert. Toch kijken vooral jongere advocaten naar meer dan alleen het aantal declarabele uren. Het onderzoek toont een hang naar verbeterde welzijns- en werk-privébalansbeleid, met veertig procent die ook diversiteit als een kerncultuureigenschap benoemt.
Terwijl positieve stappen worden erkend, moet er volgens de respondenten nog altijd een hoop verbeterd worden. Advocaten zoeken meer nadruk op training en mentorship, en grotere transparantie rondom kantoorbeslissingen.
Verschillende generaties
Babyboomers benadrukken wel vooral nog de traditionele waarden, met een focus op klantenservice en hoogwaardig werk, maar ook onder deze leeftijdscategorie verlangt 25 procent naar meer flexibiliteit. Generatie X wil samenwerking en zinvol werk, met een grotere betrokkenheid bij pro bono en maatschappelijk verantwoord ondernemen (43 procent). Millennials en Generatie Z zetten welzijn, diversiteit en een stem aan de tafel bovenaan hun lijst.
Deze generatiekloof biedt volgens de onderzoekers uitdagingen en kansen. Advocatenkantoren moeten zich aanpassen door te investeren in welzijnsinitiatieven, diversiteit te prioriteren, transparantie te omarmen, en talent te koesteren via mentorship en training.
Door deze verschillen te erkennen, kunnen advocatenkantoren niet alleen toptalent aantrekken en behouden, maar ook een cultuur opbouwen die de behoeften van elke generatie weerspiegelt.
Minder veranderingen
Een andere bevinding in het rapport is dat er een enorme daling was in het percentage respondenten dat zei dat de bedrijfscultuur was veranderd sinds ze ergens kwamen werken. In de eerste enquête, die in maart 2022 werd gelanceerd, vond 82 procent nog dat de bedrijfscultuur was veranderd.
In deze versie zei slechts 48 procent dat ze vonden dat de bedrijfscultuur was veranderd. Een van de redenen hiervoor kan de relatief korte periode tussen de eerste enquête kunnen zijn, waarbij het mogelijk is dat respondenten de vraag nog nooit eerder hadden gekregen en misschien over een langere tijdshorizon dachten.