Elektrisch rijden is hot. De markt wordt overspoeld met ultrazuinige auto’s-met-stekker, stuk voor stuk dingend naar de gunsten van de schraperige leaserijder. Met vooral slaapverwekkende lelijk- en middelmatigheid tot gevolg. Nee, dan BMW. Die gooide het met de i8 over een heel andere boeg. En vond en passant de sportwagen opnieuw uit.
Door Ewoud Hallebeek
Laten we ons hier niet wagen aan beschouwingen over hoe milieuvriendelijk elektrische auto’s in werkelijkheid zijn (dat zijn ze niet), maar volstaan met de vaststelling dat ze in een behoefte voorzien. Over het algemeen niet uit groen idealisme, maar uit onversneden opportunisme. Zolang de overheid ‘elektrisch’ subsidieert middels een lage bijtelling, is er weinig reden andere keuzes te maken. Aldus bezien is de Toyota Prius, inmiddels het archetype van het kleinburgerlijke eigen-portemonnee-eerst-denken, helemaal geen auto, maar slechts een fiscaal instrument. Haal het belastingvoordeel weg (dat duurt niet lang meer), en iedereen stapt weer in een echte vierwieler. Het was leuk zo lang het duurde, maar nu weer over tot de orde van de dag. Want milieu en klimaat zijn hartstikke leuk en belangrijk en alles, maar het moet allemaal wel een beetje betaalbaar blijven. En er leuk uitzien.
Nu kun je, wat dat laatste betreft, twee stromingen binnen de autowereld onderscheiden. Je hebt fabrikanten die kiezen voor ‘laten we vooral zo normaal mogelijk doen’, wat ons dan de Prius en de huiveringwekkende Nissan Leaf heeft opgeleverd. Anderen (denk Tesla en Fisker) stellen zich op het standpunt dat elektrische auto’s pas tot volle wasdom zullen komen als ze begeerte opwekken. Tot die laatste groep behoort ook BMW, dat in 2009 het Vision Efficient Dynamics studiemodel toonde. Waarvan vorig jaar de productieversie verscheen: de i8.
Ook niet-liefhebbers van het Beierse merk zullen moeten toegeven dat BMW met de i8 iets opzienbarends heeft neergezet. Al was het maar vanwege de spectaculaire vleugeldeuren, die overigens geen ander doel dienen dan een zo groot mogelijke visuele impact te generen. U voelt zich wat ongezien in het leven? Koop een i8 en u zult er nooit meer over klagen.
Onder dat enigszins onheilspellende, Darth Vader-achtige uiterlijk vinden we de meest vooruitstrevende techniek die de industrie op dit moment te bieden heeft. Boven de vooras bevindt zich een 5,2 kW/u (131 pk, 250 Nm) elektromotor die de voorwielen aandrijft en die gevoed wordt door het lithium-ion accupakket onder voorstoelen. De achterwielen worden aangedreven door de tussen de achterbank en de achteras gesitueerde 1.5 liter driecilinder turbo benzinemotor (een echte middenmotor dus) die we al kennen van de Mini, maar in dit geval goed is voor 231 pk en 320 Nm. Het gecombineerde vermogen bedraagt aldus 362 pk en 570 Nm, hetgeen zich vertaalt in een (begrensde) topsnelheid van 250 km/u en de sprint van nul naar honderd in 4,4 seconden. Met dank aan het lage gewicht van 1.490 kg, dat gerealiseerd werd door veelvuldig gebruik te maken van CFRP (een met koolstofvezel versterkte kunststof), aluminium en magnesium. Om nu te zeggen dat de i8 volledig van plastic is, gaat wat ver, maar het komt redelijk in de buurt.
Net zoals alle andere plug-in hybrids laadt je de i8 op met een stekker in het stopcontact (opladen duurt 2,5 uur), maar tijdens uitrollen en remmen slaan de batterijen ook energie op. Volgens BMW kun je je 37 kilometer volledig elektrisch voortbewegen, heeft de i8 een gecombineerde actieradius van 600 km en bedraagt het gemiddeld verbruik 1 op 48 (gemiddelde Co2-uitstoot 49 gr/km). Prachtige cijfers, vandaar ook slechts 7% bijtelling (met ingang van volgend jaar 15%), maar zoals zo vaak is er ook hier een verschil tussen theorie en praktijk. Die 37 km zijn er in werkelijkheid eerder 20 en van de opgegeven actieradius kunt u met een gerust hart 100 km aftrekken. En u geloofde toch niet werkelijk dat 1 op (bijna) 50 een waarheidsgetrouw beeld schetste? Wij kwamen uit op zo’n 1 op 20, maar met een iets terughoudender rechtervoet moet 1 op 25 zonder veel moeite haalbaar zijn. Ja, dat lijkt in de verste verte niet op ‘1 op 50’, maar bedenk wel dat we het dan nog altijd over dieselwaarden hebben. En dat voor een 362 pk sportwagen.
En een sportwagen is de i8 zonder enige twijfel. Sterker, hij doorstaat de vergelijking met de Porsche 911 en de Jaguar F-Type, om maar eens twee alternatieven te noemen, glansrijk en overtreft ze zelfs in sommige disciplines. De i8 is flitsend snel, het totale vermogen is er direct en continu, waar je bij ‘conventionele’ sportmotoren moet wachten op de toerenopbouw. Dankzij de permanente vierwielaandrijving, het enorm stijve chassis, het gunstige zwaartepunt, de perfecte gewichtsverdeling (50-50) en de uitstekende zestraps Steptronic automatische transmissie kun je de i8 met ongehoorde snelheden rondsmijten. Hooguit zou je de besturing wat gevoelloos kunnen noemen. Het uitlaatgeluid is onder alle omstandigheden ronduit indrukwekkend. Alsof er een dikke V8 onder de motorkap huist, terwijl we het toch echt met een één-punt-vijf-driecilinder moeten doen. Vreemd? Niet als je weet dat het motorgeluid, zowel binnen als buiten de auto, wordt versterkt door speakers. Dat mag BMW dan mooi ‘Active Sound Design’ noemen, het blijft nep. En dat doet dan toch (een heel klein) beetje afbreuk.
En als we het over minpuntjes hebben, kan de onhandige instap niet onvermeld blijven. De dorpels zijn – vanwege de vleugeldeuren – extreem breed en hoog, waardoor een gracieuze in- en uitstap zo goed als onmogelijk is. De i8 zouden we dan ook ten stelligste afraden voor dames met een sterke voorliefde voor rokjes, en voor mensen die wat stram van lijf en leden zijn. Verder schitteren aflegplankjes en –vakjes door afwezigheid (voor € 127 levert BMW u een telefoonhouder voor aan de voorruit) en is de bagageruimte van 154 liter onbruikbaar klein.
Kleine ongemakken, waarmee je snel leert leven. Of moeten we zeggen: die je met de mantel der liefde bedekt? Want de i8 stelt alle ‘gewone’ sportwagens onherroepelijk in zijn schaduw, degradeert ze meedogenloos tot ouderwets en achterhaald, als waren het relikwieën uit een lang vergeten tijdperk. Als u tot de gelukkigen behoort die in deze prijsklasse winkelt, zou de i8 bovenaan uw short list moeten staan. De toekomst is begonnen.
De BMW i8 is verkrijgbaar vanaf € 138.000. Leasen is mogelijk vanaf € 2.145 per maand.
Ewoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren.