Advocatenkantoren uit het middensegment zien dat ze steeds vaker in beeld komen bij de top van het Nederlandse bedrijfsleven. Andersom melden de topkantoren, die om werk verlegen zitten, zich steeds vaker als concurrenten van die middelgrote kantoren. Moeten de kantoren in het middensegment vrezen voor de concurrentie van de grote kantoren? “Ik ben niet bang voor De Brauw.”
“Wij moeten steeds beter ons best doen om opdrachten binnen te krijgen,” zegt Han Weegink, hoofd marketing van AKD Prinsen Van Wijmen. Hij merkt duidelijk de concurrentie om werk binnen te halen heviger wordt, zoals op de markt voor de kleinere fusies en overnames. “Echt grote deals zijn er immers nauwelijks meer.”
De kantoren uit het middensegment zien daardoor vaker Nederlandse en Engelse topkantoren met grote transactiepraktijken, die hun voorraad werk op zien drogen als gevolg van de inzakkende fusie- en overnamemarkt, meedingen om de schaarse deals binnen te halen. Weegink heeft zijn vraagtekens bij de handelswijze van de nationale kampioenen. “Ik weet niet hoe geloofwaardig het is als je je als topkantoor op deze markt begeeft.”
Weegink ziet – ondanks de toegenomen concurrentie – de ontwikkelingen als positief, omdat de crisis voor zijn kantoor juist kansen biedt. De top van het Nederlandse bedrijfsleven heeft het ook moeilijker, en zoekt juridisch advies steeds vaker bij de goedkopere kantoren. Budgetten van de inkoopafdelingen zijn vanwege de crisis soms met tientallen procenten gekrompen, weet hij. “Die zoeken goedkopere toeleveranciers.”
Shoppen
Axel Hagedorn (foto), bestuursvoorzitter van Van Diepen van der Kroef, op plaats dertien in de top 50 met 119 advocaten, stelt dat grote, AEX-genoteerde bedrijven zijn kantoor steeds vaker weten te vinden. “Niet omdat ze willen dat we de huisadvocaat worden, maar steeds meer voor klussen die wij prima kunnen doen, en niet voor de hoogste prijs. De bedrijven shoppen,” aldus Hagedorn.
Van Diepen is een kantoor dat een sterke positie heeft in het Nederlandse (groot) MKB, een markt waar de concurrentie al zeer scherp is. Hij ziet de grote kantoren onder druk hun diensten tegen “dumptarieven” aanbieden. Bang voor de komst van grote kantoren is Hagedorn allerminst: “Ik ben niet bang voor De Brauw. Ik geloof sterk in de vertrouwensrelatie die ik als advocaat heb met mijn klant. Cliënten die tevreden zijn, stappen ook nu niet over omdat grote kantoren goedkoper worden. En als een cliënt ontevreden is, dan stapt die over naar een soortgelijk kantoor, en niet naar De Brauw, die nu opeens wel op de stoep staat. Eerst wilden die grote kantoren ze niet hebben als klant. Bedrijven snappen heel goed dat zo’n groot kantoor ze niet duurzaam zal begeleiden. Het is niet geloofwaardig.” (16 april 2009)