En weer wordt het bevestigd, dit keer in een onderzoek van advocatenkantoor Eversheds: de status en professionaliteit van de bedrijfsjurist is groeiende. In het deze week gepubliceerde rapport Law firm of the 21st century, The client’s revolution worden vier majeure invloeden op de juridische dienstverlening onderscheiden: globalisering, technologie, de Britse Legal Services Act en “the increasing status of general counsels”.
Voor het rapport werden 130 bedrijfsjuristen en 80 partners van advocatenkantoren ondervraagd. 78% van de respondenten meent de kredietcrisis van blijvende betekenis is voor de juridische sector, maar ze zijn tevens van oordeel dat de crisis niet de drijvende factor is achter aanstaande veranderingen in de juridische sector. Dat zijn de genoemde factoren globalisering (37%), techniek (20%), de Legal Services Act (8%) en de statusverandering van general counsels (35%).
74% van de ondervraagde bedrijfsjuristen is van mening dat de positie van de bedrijfsjurist na de crisis steviger is dan voor de crisis. 90% van de bedrijfsjuristen stelt dat ze onder druk staan van de financieel directeuren om kostenreducties te realiseren en effiënter te werken.
Volgens de onderzoekers is het uurtje-factuurtje model “one of the biggest casualties of the recession”. Daarbij is een trend te onderscheiden: in het Verenigd Koninkrijk is de druk op urendeclaraties groter dan in de rest van Europa of de Verenigde Staten. “UK law firm managing partners were the most positive group about the hourly rate, with 79% saying that the rate was almost dead and simply one fee arrangement among many.”