Begin deze maand werd bekend dat ongeveer de helft van de Engelse internationale topkantoren, waarvan sommigen met vestigingen in Nederland, hun tarieven hebben bevroren onder druk van hun cliënten. Deze proberen in de recessie om de juridische kosten laag te houden. Hun druk heeft effect.
Het Engelse blad Legal Week onderzocht de manieren waarop de advocatenkantoren omgaan met de vraag van cliënten om alternatieve wijze van billing en andere wijze van tariferen. De bedrijven nemen geen genoegen meer met de almaar stijgende tarieven van de afgelopen jaren in deze economisch barre tijden.
De helft van de onderzochte kantoren gaf aan de tarieven te hebben bevroren. Eversheds, DLA Piper, Herbert Smith, – een partner van het Nederlandse Stibbe – hebben allen deze stap genomen. Allen & Overy kondigde samen met het nieuws van een reorganisatie in februari al aan de tarieven te bevriezen. De verwachting is dat Lovell’s, met ook een Nederlandse vestiging, snel volgt.
De advocatenkantoren geven daarmee gehoor aan de roep van cliënten om met creatievere billing manieren dan nhet bekende uurtje – factuurtje op de proppen te komen. Veel kantoren hadden naast de uurtarieven al andersoortige procedures om af te rekenen maar bevestigen dat cliënten nu steeds vaker vragen om deze alternatieven.
In Nederland zijn de kantoren minder open over het bevriezen van tarieven. Algemeen wordt aangenomen dat ook hier tarieven niet verder stijgen of zelfs omlaag gaan. (25 juni 2009)