Een brief van een Amerikaanse bedrijfsjurist van Jack Daniel’s heeft de afgelopen tijd veel aandacht gekregen van media en publiek. Positieve aandacht, want de softe aanpak van een inbreuk op het intellectuele eigendomsrecht valt in goede aarde. Het vriendelijke verzoek aan een schrijver om de kaft van een boek te veranderen heeft zowel de schrijver als Jack Daniel’s goed gedaan.
Als je de kaft van het boek Broken Piano for President ziet, kan het niet anders dan dat je denkt aan het etiket op de flessen Tennessee-whisky van Jack Daniel’s. Behalve de tekst is het ontwerp van het label 1-op-1 overgenomen; een overduidelijke inbreuk op het intellectuele eigendomsrecht van het merk. IE-advocate Christy Susman van Jack Daniel’s stuurde schrijver Patrick Wensink een brief met daarin het vriendelijke verzoek de omslag bij de eerstvolgende druk te laten aanpassen. Het verzoek was zelfs zodanig vriendelijk dat Wensink ervan onder de indruk was, de brief op de website van zijn boek plaatste en hij zonder morren meewerkte.
De brief werd al snel een internetsensatie, net als Wensinks boek. De versie met de Jack Daniel’s-kaft werd een limited edition en de paperback-versie bereikte de zesde plaats in de bestsellerslijst van Amazon. De vele reacties op de brief, die geprezen werd om zowel de honingzoete toon als de juridische inhoud, gaven advocate Susman en managing director en chief trademark counsel David Gooder van Jack Daniel’s een kick.
Tegen Corporate Counsel zegt Gooder: “Waarom zouden we iemand hiervoor met een fles op zijn kop slaan?” Hij legt uit dat het de strategie van de in-house advocaten van Jack Daniel’s is om zich bij elke inbreuk af te vragen: ‘Wat zou Jack doen?’ Ze proberen hun benadering in lijn te brengen met het merk zelf. Gooder: “I’ve learned that brands act differently in the enforcement world than in the marketing world. […] Marketing is too important to be left to just the marketing department. Lawyers can add value to that area of business, too.”
In de meeste van de honderden trademark-kwesties die het bedrijf jaarlijks afhandelt, gaan de juristen voor de softe benadering. Over het algemeen geeft aardig zijn mensen een prikkel om mee te werken, is het idee volgens Gooder. In dit geval genieten zowel schrijver Wensink als het whiskymerk van de positieve publiciteit van die benadering.
Lees hier de brief van Jack Daniel’s aan Patrick Wensink