Recentelijk werd op deze website gewag gemaakt van het feit dat de economische crisis bedrijven niet alleen noopt tot zeer forse in- en externe kostenreducties, maar ook tot het terugbrengen van het aantal advocatenkantoren waarmee een bedrijf werkt. Elke relatie vergt nu eenmaal begeleidingstijd, met name opdat adviezen pragmatisch, betaalbaar en bruikbaar zijn, en goed landen bij de interne klant.
En die begeleidingstijd willen wij, bedrijfjuristen, graag terugbrengen. Om die begeleidingstijd terug te brengen, vragen wij onze advocatenkantoren om er voor zorg te dragen dat zij intern elkaar informeren hoe zij ons bedrijf het beste kunnen bedienen. De bedrijfsjurist heeft een cruciale rol om de verwachtingen helder te krijgen: willen we een volledig theoretisch onderbouwd en doortimmerd advies voor ons dossier of vragen we hen bijvoorbeeld een zaak te begeleiden als ware zij in-house? Verwachtingen helder formuleren is de eerste stap naar optimalisatie van de dienstverlening.
Recentelijk bleek in de USA dat het aantal advocatenkantoren waarmee een bedrijf werkt gemiddeld met zo’n 20% is teruggebracht (Bti consulting: premium practices forecast: survey of corporate legal spending 2009). Die trend zal zich naar mijn mening de komende jaren voortzetten, maar wellicht anders dan men zou verwachten: in 2008 kregen namelijk kleinere en midden-kantoren ruim 50% meer werk van de grote bedrijven.
De tijd dat men alles bij topkantoren blijft onderbrengen ligt sinds de crisis denk ik achter ons. De bedrijfsjurist ziet zich geconfronteerd met de -ook op deze website recentelijk aan de orde gestelde – vraag hoe het beste risico’s te managen tegen een redelijke prijs. Dat kan niet tegen toptarieven.
Maar het binnenkruien van grote aantallen secondees tegen een lage prijs garandeert evenmin dat het verstandige en goede dan ook daadwerkelijk zal gebeuren. Integendeel, teneinde goed risico’s te kunnen beheersen zal men zijn/haar eigen bedrijf van binnen goed moeten kennen, alsmede de individuele pappenheimers die vaak een groen stempeltje van de juridische afdeling komen vragen. Tijdelijke krachten hebben vaak (naar onze ervaring) veel tijd en begeleiding nodig alvorens effectief te kunnen worden. En aan tijd ontbreekt het ons in de juridische afdeling vaak.
Een tussenoplossing is wellicht het terugvallen op vaste advocaten en secondees die al vaker bij het bedrijf hebben gewerkt, en die de interne cultuur, regels, instructies en risico’s al uitgelegd hebben gekregen. Een dergelijke aanpak is met (een pool van) interim-juristen (ZZP-ers) en secondees op termijn WEL te realiseren.
En daarmee zie je in de juridische dienstverlening prijsniveaus ontstaan die het landschap blijvend zullen beinvloeden: topkantoren, middenkantoren, interimmers/secondees en vergelijkbare dienstverleners. Die laatsten kosten op uurbasis ongeveer evenveel als een interne jurist, maar kunnen flexibel worden ingehuurd. Dat landschap zal naar mijn mening ook na de economische crisis blijven uitdijen, waarbij de prijsdruk op externe advieskosten ook na de economische opleving hoog zal blijven.
Roland Notermans, Senior Vice President, Philips International – Corp. Legal Department