Als bedrijfsjurist heb je vele taken, maar een daarvan is toch om jouw bedrijf te helpen met het voortdurend verhogen van de kwaliteit van de te leveren producten en/of diensten alsmede de (inkoop)kosten omlaag te brengen. Ontluisterend is het te moeten lezen dat een recente studie uit Californië (California Bar Journal) heeft aangegeven dat – hoewel de kosten van dienstverlening door niet-advocatenkantoren de afgelopen 10 jaren met gemiddeld 20% zijn gestegen – zulks niet geldt voor advocaatkosten: die stegen namelijk gemiddeld met maar liefst 75% in diezelfde periode.
Nog vreemder is het om te lezen dat recente publicaties in de USA aangeven dat bij sommige kantoren de partners met 2 tot 5% minder salaris genoegen moeten nemen dit jaar. Een veelvoud had ik eigenlijk verwacht. Howrey schijnt in de USA salarissen voor eerstejaars advocaten te hebben teruggebracht van $160k naar $100k, exclusief een mogelijke bonus.
Een andere recente studie in de USA laat zien dat erg weinig Chief Legal Officers daadwerkelijk geloven dat advocatenkantoren momenteel veel meer creatiefs doen in deze barre tijden, dan tarieven heronderhandelen. Ik ga er maar even van uit dat zich hier het nodige aan onze waarneming onttrekt.
Tijd dus voor de bedrijfsjurist om moeilijke en uitdagende gesprekken met onze contactpersonen bij de advocatenkantoren te starten. Complementariteit, win-win en toegevoegde waarde op velerlei gebieden blijven daarbij sleutelwoorden, mede omdat almaar hoger wordende tarieven een doodlopende straat (b)lijken.
De kredietcrisis noopt tot voortdurende verbeteringen aan beide kanten (ook hoe wij – bedrijfsjuristen – soms zaken aanleveren of verwachtingen onbesproken laten). Zo’n zoektocht zou mijns inziens moeten worden gebaseerd op: wederzijds respect, vertrouwen en langdurige samenwerking, open communicatie en continue feedback, budgetdiscipline en tegelijk ruimte om bijstellingen bespreekbaar te maken, projectevaluaties en kritische heroriëntaties, samen pijn lijden en samen voordelen genieten, hoge efficiency en hergebruik, perfectie aan andere klanten overlaten, duidelijke afspraken maken en het goede vorbeeld geven, helder formuleren hetgeen wordt verwacht en in welke vorm werk wanneer zal worden opgeleverd.
Zo’n gezamenlijke zoektocht – met als doelen het optimaliseren van onze risico-management taak en waarde creatie voor het bedrijf – behoort ook tot de taak van de bedrijfsjurist. (2 juli 2009)
Roland M. Notermans, Senior Vice President, Philips International – Corp. Legal Department